Dobrze znane jest nam uczucie, w którym brakuje nam wolnego czasu. Każdego dnia spędzamy w pracy większość czasu, a po powrocie do domu brakuje nam sił na resztę obowiązków, do tego zawsze musimy coś załatwić i cały wieczór przelatuje nam w sekundę. Możemy jednak nad tym zapanować i sprawić, że zyskamy dużo wolnego czasu, wszystko zależy od tego, jak nim zarządzimy.
Wiele godzin to czas zmarnowany
Zróbmy taki eksperyment: przez cały tydzień obserwujmy, na co przeznaczamy czas, wyniki najlepiej zapisujmy w notesie. Ważne, aby zapisywać wszystkie czynności, które wykonujemy od momentu przebudzenia się, do momentu, w którym kładziemy się spać. Dodatkowo zapiszmy, ile czasu przeznaczyliśmy na daną czynność.
Po co robić coś takiego? Szybko zrozumiemy, na jakie zadania przeznaczamy zbyt wiele czasu. Czasem staramy się wykonać coś zbyt dokładnie, czasem z lenistwa robimy to trzy razy dłużej lub w międzyczasie zajmujemy się kolejnymi obowiązkami. Widząc, ile dokładnie przeznaczyliśmy na coś czasu, możemy naprawdę się zdziwić. Okaże się bowiem, że gdyby usprawnić nieco nasze działania, możemy zyskać nawet kilak godzin wolnego czasu.
Bądźmy zorganizowani w pracy a będziemy mieć więcej czasu
W miejscu pracy spędzamy średnio 8 godzin, to, w jaki sposób do niej podchodzimy oraz jak wykonujemy zadania, ukazuje nam nasze zorganizowanie. Jeśli w miejscu pracy jesteśmy równie leniwi, czy zdezorientowani i nie wiemy, od czego zacząć i za co się zabrać, nie dziwmy się, że czas ucieka nam między palcami i nie starcza nam go na nic.
Musimy więc zacząć od prawidłowego zorganizowania się w pracy. Jeśli chcemy mieć pewność, że nasz dzień będzie należał do udanych, warto z samego rana sporządzić jego plan, punkt po punkcie. Najlepiej zrobić to na kartce i w ciągu dnia odhaczać zadania, które udało nam się już zrealizować.
Przede wszystkim musimy wypisać najważniejsze zadania, które bezwzględnie musimy zrealizować danego dnia i ustalić je sobie jako priorytety. Dalej powinny znajdować się dalsze obowiązki, które należy zrealizować dalszego dnia. Dobrze jest określić mniej więcej, w jakim czasie chcemy rozwiązać daną kwestię, na przykład: do 12:00 odpisać na wszystkie ważne maile.
W pracy powinniśmy przede wszystkim skupić się na wykonywanych przez nas zadaniach, w innym przypadku okazuje się, że tracimy mnóstwo cennego czasu i nie wyrabiamy się ze swoimi obowiązkami. Postarajmy się więc ograniczyć nasze myśli i działania wyłącznie do spraw zawodowych i myślmy wyłącznie o tym, co w danej chwili robimy. Nie ważne jest to, co było ani to, co wydarzy się za kilka godzin, ważne jest tu i teraz.
Szukaj wsparcia w organizacji czasu u bliskich osób
Wiele osób po powrocie do domu nakłada na siebie wiele obowiązków: odkurzanie, ścieranie kurzy, zmywanie, pranie, opłacenie rachunków, wyjście na pocztę i do sklepu. Jeśli chcemy wykonać wszystko samodzielnie, możemy być pewni, iż nie starczy nam czasu nawet na zjedzenie obiadu czy kolacji.
Warto więc posłużyć się następującymi wskazówkami:
- Starajmy się dzielić obowiązki. Jeśli nasz współmałżonek lub dzieci mają dużo wolnego czasu, przekażmy im część zadań, które są w stanie wykonać.
- Ustalmy jasno zasady, które zawsze panują w naszym domu, na przykład: dzieci samodzielnie sprzątają swoje pokoje i są odpowiedzialne za zmywanie naczyń, współmałżonek może pościerać kurze czy zrobić zakupy, wracając do domu, dzięki temu my zyskamy dużo czasu, który możemy poświęcić na relaks bądź rozwój osobisty.
- Warto mieć harmonogram zadań, wiszący na ścianie bądź lodówce, gdzie wypisane są wszystkie obowiązki na dany dzień. Dzięki temu każdy widzi i pamięta, co jest do wykonania i o niczym się nie zapomni.
- Starajmy się nie wykonywać kilka obowiązków naraz. Może się wydawać, że w ten sposób zrobimy coś szybciej, lecz w rzeczywistości okazuje się, że robimy to znacznie wolniej. Jeśli więc gotujemy obiad, jednocześnie usiłując posprzątać dom – skupmy się na tym, co w tej chwili istotniejsze.
Postaraj się o porządną organizację czasu pracy
Mało kto przywiązuje uwagę do tego, iż porządek w naszym domu lub stanowisku pracy oznacza porządek w naszej głowie. Czy nie czujemy się przytłoczeni, gdy widzimy wielki bałagan? Nie możemy wtedy skupić się na tym, co ważne i odwlekamy wiele zadań, przez co tracimy cenny czas.
Starajmy się więc regularnie dbać o ład w naszym domu i miejscu pracy, a przekonamy się, że czujemy się bardziej zmotywowani i o wiele łatwiej zorganizować nam właściwie czas. Poprośmy również domowników, aby wsparli nas w tych założeniach i wspólnie z nami utrzymywali czystość.
Nie wykonujmy czyichś obowiązków, które rozbijają Twój czas pracy
Tyczy się to nie tylko naszych domowników, ale również miejsca pracy. Ile razy była taka sytuacja, że zlecono nam dodatkową pracę, podczas gdy nie skończyliśmy nawet własnych zadań? W domu często jest podobnie: dzieci wiecznie proszą, aby im w czymś pomóc, a współmałżonek lubi być wyręczany w wielu obowiązkach.
Nauczmy się więc odmawiać i pokażmy, że cenimy swój czas i staramy się być zorganizowani, trzymając się swojego planu dnia. W pracy powiedzmy, że możemy komuś pomóc, lecz dopiero wtedy, gdy wykonamy swoje obowiązki. Dzieci z lenistwa lubią prosić rodziców o pomoc, udając, że sami nie są w stanie czegoś zrobić, zastosujmy więc system nagród: jeśli zrobią to, co do nich należy dostaną małą niespodziankę.