Współczesna kosmetyka jest dziedziną bardzo prężnie rozwijającą się, a podstawowe, proste czynności wykonywane manualnie, coraz częściej zastępowane są zabiegami dość inwazyjnymi, z użyciem najnowocześniejszych technologii i innowacyjnych urządzeń. Wraz z podwyższeniem jakości świadczonych usług rosną też wymagania stawiane przed kandydatkami na kosmetyczki.
Jaką szkołę ukończyć?
Kosmetyczką może zostać absolwentka szkoły zawodowej, technikum lub szkoły policealnej. Aby wykonywać ten zawód należy zdać egzamin zawodowy i uzyskać tytuł zawodowy kosmetyczki. W szkołach tych, prócz zajęć teoretycznych z zakresu biologii, anatomii, chemii, technologii kosmetycznych, stylizacji czy wizażu, obowiązkowe są też zajęcia praktyczne, które odbywają się w gabinetach przyszkolnych, jak również w zakładach kosmetycznych.
Kwalifikacje do zawodu kosmetyczki można uzyskać też poprzez zdanie egzaminu czeladniczego lub mistrzowskiego. Egzaminy te organizowane są przez izby rzemieślnicze.
Do egzaminu czeladniczego mogą przystąpić osoby, które:
- ukończyły gimnazjum lub ośmioletnią szkołę podstawową i nabyły profesjonalne umiejętności kosmetyczki,
- ukończyły gimnazjum lub ośmioletnią szkołę podstawową i mają udokumentowany co najmniej trzyletni staż w zawodzie,
- ukończyły szkołę zawodową lub technikum w zawodzie kosmetyczka.
Do egzaminu mistrzowskiego mogą przystąpić osoby, które:
- posiadają tytuł czeladnika kosmetycznego,
- co najmniej sześcioletnie doświadczenie zawodowe, w tym trzy lata po egzaminie czeladniczym,
- mają co najmniej wykształcenie zawodowe.
Można ulec wrażeniu, że wymagania co do wykształcenia kosmetyczki nie są zbyt wygórowane, jednak dzisiejsze salony piękności zatrudniają pracownice daleko bardziej wyedukowane, nie tylko w kwestiach pielęgnacji urody. Ukończenie dwuletniego studium kosmetycznego to raczej standard. Pracodawcy zabiegają o absolwentki studiów licencjackich z zakresu kosmetologii. Po ukończeniu szkoły kosmetyczki nadal kształcą się na kursach, sympozjach, kongresach, czy prezentacjach.
Przydatne kursy i szkolenia
Zawód kosmetyczki, ze względu na dynamiczny rozwój branży oraz wysoką specjalizację poszczególnych gabinetów, wymaga ciągłego dokształcania się. Obecnie rynek proponuje szeroką gamę kursów teoretycznych oraz praktycznych. Swoim zakresem obejmują one wiedzę podstawową, jak i dość wąskie przestrzenie tematyczne, np. obsługę urządzeń, skład stosowanych preparatów, czy nowe techniki kosmetyczne.
Ucz się sprzedawać
Kosmetyczka to zawód wymagający dużej wiedzy z dziedziny dermatologii, estetyki ciała i pielęgnacji urody, ale nie tylko. Często do obowiązków kosmetyczki należy sprzedaż kosmetyków oferowanych przez salon. Bardzo ważne są tu predyspozycje pracownicy, umiejętność przeprowadzenia rozmowy, która zmierza do zaoferowania klientowi wybranych produktów. W takiej sytuacji przyda się umiejętność zastosowania różnych technik sprzedażowych i przekonania klienta do dokonania zakupu. Dlatego pracodawcy niekiedy decydują się na kierowanie kosmetyczek na kursy poświęcone marketingowi i technikom sprzedaży. Zdarza się, że kursy z tego zakresu proponowane są przez producentów i dostawców kosmetyków. Nie od dziś wiadomo bowiem, że produkty polecone przez znajomą kosmetyczkę, w niezobowiązującej rozmowie, w przyjaznej atmosferze wzbudzają w klientkach więcej zaufania niż kosmetyki ze sklepowej półki.
Podstawy psychologii w pracy z klientami
Większość klientów przychodzi do kosmetyczki, podobnie jak do fryzjera, by porozmawiać, wyrzucić z siebie nagromadzone problemy. Nie trudno domyślić się, że praca w gabinecie kosmetycznym wymaga dyskrecji, wyczucia, cierpliwości, empatii i umiejętności słuchania. Jednym słowem znajomość podstaw psychologii jest w tym miejscu mile widziana. Niektóre osoby takie cechy mają wrodzone, lecz jeśli ktoś nie czuje się w tej tematyce dość dobrze, warto, by zajrzał do literatury fachowej lub książek poświęconych tej tematyce. W pracy kosmetyczki zdarzają się klienci pogodni, opanowani, z którymi łatwo nawiązać kontakt, ci tzw. „normalni”, ale czasem zdarza się wizyta klienta z natury niezadowolonego, bardzo wymagającego, kłótliwego. Z takimi osobami także trzeba umieć sobie poradzić. W odróżnieniu od innych profesji, tu podstawą pracy jest dotyk, kontakt osobisty, wręcz intymny. Nie każdy dobrze znosi tak skrócony dystans. Proszę sobie teraz wyobrazić zdenerwowaną kosmetyczkę, która po kilku niezbyt miłych zdaniach klientki musi wykonać jej odprężający masaż twarzy, lub pracować nad idealnym kształtem jej paznokci. Właśnie dlatego znajomość psychologii jest niezmiernie pomocna by umieć zachować dystans do całej sytuacji, a jednocześnie doprowadzić do złagodzenia atmosfery.
Kosmetyczka to artystka
Kosmetyczki specjalizujące się w zdobieniu ciała (np. wykonujące makijaż permanentny, makijaż tradycyjny lub zdobienie paznokci) muszą mieć dobrze rozwinięty zmysł plastyczny, poczucie estetyki, a przy tym posiadać wiedzę na temat proporcji twarzy i ciała oraz kolorystycznych typów urody. Rynek produktów upiększających jest ogromny. Bardzo dużo firm sprzedających kosmetyki kolorowe, czy też produkty do przedłużania rzęs oraz paznokci, organizuje szkolenia mające na celu zapoznanie się ich ofertą, ale też przekazanie mało dostępnej wiedzy z tej dziedziny. Wizaż jest praktycznie odrębną dziedziną kosmetyki. W Polsce funkcjonują już kilkuletnie szkoły wizażu, w których uczennice zapoznają się nie tylko ze sztuką makijażu, ale też szeroką gamą kosmetyków kolorowych i ich właściwościami.
Pamiętaj, że tam, gdzie spotyka się tak wiele dziedzin nauki jak w kosmetyce, tam istnieje potrzeba niekończącego się kształcenia.