Jak otworzyć salon kosmetyczny?

0
10477

Prowadzenie własnego salonu kosmetycznego może być daleko bardziej atrakcyjne pod względem finansowym niż praca na etacie. Można ją rozważyć, gdy jesteśmy pewne własnych umiejętności, potrafimy samodzielnie przeprowadzić klientkę przez wszystkie etapy pielęgnacji urody i nie zależy już nam na zdobywaniu praktyki przez zatrudnienie na podstawie umowy o pracę.

Aby samodzielnie prowadzić gabinet kosmetyczny należy:

  • rozpocząć działalność gospodarczą,
  • wynająć lokal, lub przeznaczyć posiadany już lokal na gabinet kosmetyczny,
  • zdobyć akceptację Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego,
  • zadbać o wyposażenie gabinetu kosmetycznego w niezbędne meble i urządzenia do wykonywania zabiegów (należy pamiętać o przechowywaniu certyfikatów do urządzeń),
  • zaopatrzyć gabinet w środki higieniczne, preparaty antyseptyczne, kosmetyki, odzież ochronną (ważne, aby do każdego preparatu dezynfekującego gromadzić karty charakterystyki produktu).

To oczywiście telegraficzny skrót wiadomości. Jeśli zdecydowałaś się na samodzielne prowadzenie gabinetu kosmetycznego, pierwsze swoje kroki powinnaś skierować do urzędu gminy, gdzie zarejestrujesz swoją działalność. Zanim jednak tam trafisz, przemyśl pierwsze podstawowe kwestie.

Grupa docelowa klientów oraz zakres świadczonych usługach

Dużym atutem będzie, jeśli poznasz preferencje klientów korzystających z usług kosmetycznych w miejscu, w którym zaplanowałaś otwarcie gabinetu. Twoje wyobrażenia na temat potrzeb potencjalnych klientów mogą odbiegać od stanu faktycznego. Warto zatem przyjrzeć się ludziom przebywającym w wybranej przez Ciebie lokalizacji, by trafnie dobrać rodzaj wykonywanych usług i uniknąć rozczarowań.

Zdarzają się rejony, gdzie większość osób to ludzie w wieku produkcyjnym. W takich miejscach z pewnością warto skupić się na profilaktyce „anty-aging”, zabiegach liftingujących, masażach relaksujących, drenujących, liftingujących, zabiegach modelujących sylwetkę oraz wszystkich nowinkach kosmetycznych, czy modnych detalach. Są to najczęściej osoby zapracowane, szukające okazji do relaksu, jednocześnie zdeterminowane by dobrze wyglądać i zgodnie z panującymi trendami, w miarę możliwości opóźniać efekty starzenia. Można też założyć, że taki rodzaj klientów cechuje się większa zasobność portfela, z uwagi na wysoką aktywność zawodową. Warto tu zainwestować w kosmetyki zarówno te gabinetowe, jak i przeznaczone do odsprzedaży z tzw. „górnej półki”.

Inny rodzaj klientów to osoby młode (np. skupione wokół akademików). Ponieważ najczęściej nie podjęły jeszcze pracy, lub są dopiero na początku swojej kariery, nie dysponują zbyt dużą ilością funduszy, ale młodzi ludzie kładą dość duży nacisk na dbałość o urodę, przy tym najczęściej mają wciąż jeszcze problemy z wyglądem skóry spowodowane wiekiem dojrzewania.

Nazwa gabinetu

Dobrze, jeśli nazwa wyróżnia się spośród innych. Znając rodzaj klienteli oraz mając już zakres usług, które chcesz świadczyć, warto poświęcić nieco czasu na wybór nazwy, która odda charakter Twojego salonu. Zastanów się, czy lepszym rozwiązaniem będzie określenie kojarzące się luksusem, czy z nowoczesnością, technologią, którą zamierzasz stosować w gabinecie, a może nazwa ma przywodzić na myśl relaks i odprężenie. Pomysłów można rzucać wiele, z pewnością niezbyt trafionym przykładem nazwy jest np. „Salon urody Patrycja”, czy „U Kingi”. Takich salonów jest już wiele i nie niosą ze sobą żadnego przekazu. Bez urazy dla właścicielek zakładów o podobnie brzmiących nazwach, trzeba sobie uzmysłowić, że dla klienta imię przedsiębiorczyni ma dużo mniejsze znaczenie, niż to, czego może oczekiwać decydując się na odwiedziny w naszym salonie.

Lokal i wyposażenie

Wybór lokalizacji jest bardzo istotny w działalności kosmetycznej. Dobrze, jeśli gabinet mieści w okolicy o możliwie dużej liczbie mieszkańców (spora ilość klientek woli odwiedzać gabinety kosmetyczne znajdujące się w pobliżu ich domu). Innym dobrym punktem może być lokal w pobliżu centrów handlowych (ostatnio modne stały się wyspy położone w samych galeriach, gdzie w ekspresowym tempie można wykonać manicure lub przedłużyć paznokcie). Jeśli planujesz gabinet nastawiony na masaże, odprężenie, relaks, pomyśl o zacisznym miejscu, nieco oddalonym od centrum miejscowości. Jeśli mieszkasz w okolicy sanatoriów, domów wypoczynkowych, postaraj się o jak najbliższe umiejscowienie gabinetu. Z pewnością będziesz mogła liczyć na odwiedziny kuracjuszy i urlopowiczów.

Zastanowienia wymaga rodzaj sprzętu, który powinien znaleźć się w gabinecie. Obecnie wachlarz oferowanych urządzeń jest tak ogromny, że nie sposób pomieścić wszystkich ich rodzajów w gabinecie prowadzonym jednoosobowo. Zatem, jeśli planujesz prowadzić biznes sama wybierz urządzenia, bez których z pewnością się nie obejdziesz, a jeśli wystarczy funduszy i miejsca dobierz coś, co odróżni Twój zakład od gabinetów konkurencyjnych.

W doborze zarówno sprzętu, jak i mebli gabinetowych warto kierować się zasadą „lepiej mniej, lecz dobrej jakości”.

Fundusze na start

Otwarcie gabinetu kosmetycznego wiąże się z koniecznością dysponowania dość dużą ilością środków finansowych. Sporą ilość funduszy pochłonie remont i przystosowanie pomieszczeń do standardów wymaganych przez Sanepid. Koszt maszyn i urządzeń też może przyprawić o zawrót głowy. A trzeba jeszcze zabezpieczyć środki na zakup kosmetyków, środków higieny itp. Przydałoby się także odłożyć coś na pierwsze miesiące działalności, gdy obroty mogą być niewystarczające na pokrycie wszystkich kosztów prowadzenia biznesu. Jeśli jesteś osobą bezrobotną skorzystaj z możliwości dofinansowania jakie oferuje lokalny urząd pracy. Rozpoczynając działalności możesz też spróbować sięgnąć po środki w ramach „start-up”-ów. Dużym ułatwieniem jest też oferta leasingowa lub prowadzenie działalności na zasadzie franczyzy. To ostatnie rozwiązanie, oprócz udogodnień finansowych, zapewnia też wsparcie merytoryczne, a to bardzo istotna pomoc, zwłaszcza dla osób zaczynających przygodę z biznesem kosmetycznym.

Sanepid

Otwarcie gabinetu kosmetycznego wymaga pozytywnej decyzji Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego. W celu uzyskania takiej zgody, należy złożyć wniosek o wydanie orzeczenia i spełnić wszystkie wymagania higieniczne i zdrowotne przewidziane dla działalności kosmetycznej. Oprócz wniosku trzeba również sporządzić inwentaryzacji z opisem technologicznym oraz złożyć plany architektoniczne pomieszczeń.

Higiena w gabinecie kosmetycznym

Czystość w salonie kosmetycznym to bezwzględny wymóg stawiany zarówno przez Sanepid, jak i klientów zakładu. Oprócz tradycyjnych metod zachowania czystości, zakład kosmetyczny musi przeprowadzać również dezynfekcję i sterylizację urządzeń oraz narzędzi, za pomocą których przeprowadza się zabiegi. O tym, w których przypadkach można tylko okresowo myć i dezynfekować, a w których wymagana jest dezynfekcja i sterylizacja mówią stosowne ustawy i rozporządzenia wydane przez Ministra Zdrowia. Niezależnie od stosowania środków dezynfekujących i urządzeń sterylizujących, dla zachowania bezpieczeństwa zarówno swojego, jak i klientów należy kłaść nacisk na jak najszersze stosowanie narzędzi jednorazowego użytku.

Zagadnienie prowadzenia gabinetu kosmetycznego jest bardzo szerokie. Tu omówione zostały najbardziej podstawowe kwestie. W trakcie działalności niekiedy pojawiają się trudności i kolejne aspekty, którym trzeba poświęcić czas, chociażby takie jak stworzenie opisów procedur i instrukcji w gabinecie kosmetycznym, czy np. ochrona danych osobowych klientów, jeśli prowadzimy bazy danych, czy wybór ubezpieczenia mienia i od odpowiedzialności cywilnej. Trzeba pamiętać, że będąc przedsiębiorcą zwiększamy swoje szanse na wysokie dochody, ale również nasza odpowiedzialność jest niewspółmiernie wyższa niż odpowiedzialność z tytułu wykonywanego zawodu.

[Głosów:9    Średnia:2.4/5]