Jak otworzyć gabinet dietetyczny?

0
26760

Osoby, które pasjonują się zdrowym stylem życia, a jednocześnie lubią i potrafią rozmawiać z ludźmi z pewnością sprawdzą się w zawodzie dietetyka. Praca dietetyka może być bardzo ciekawym zajęciem, jednak zatrudnienie na etacie nie daje szczególnej satysfakcji z wynagrodzenia. Alternatywą może być rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej.

Prowadzenie firmy dietetycznej nie jest w żaden sposób uwarunkowane prawnie. Oznacza to, że może ją prowadzić każdy, o ile zatrudni wykwalifikowane personel. Jeżeli usługi dietetyka mają być świadczone osobiście przez właściciela firmy, musi on zdobyć niezbędne, kierunkowe wykształcenie. Ponieważ przepisy mówią, iż dietetykiem może zostać osoba, która posiada tytuł zawodowy dietetyka, nie ma innej drogi, jak ukończenie studiów o kierunku dietetyka, co najmniej I stopnia. Do niedawna taki tytuł można było zdobyć również kończąc dwuletnie studium, jednak kształcenie dietetyków w tego rodzaju szkołach zostało zawieszone. Ważne jest również, aby zdobyć pierwsze doświadczenie na praktykach organizowanych podczas studiów.

Dzisiejszy rynek pełen jest potencjalnych klientów dietetyka. Coraz więcej osób boryka się z otyłością. Ta przypadłość została uznana za chorobę cywilizacyjną. Drugim schorzeniem, na które cierpi ogromna rzesza, zwłaszcza młodych ludzie, jest alergia. Obie choroby wymagają stosowania specjalnie dobranej diety. Sporych rozmiarów rynek to sportowcy, ci zawodowi, i ci z zamiłowania. Oni również z uwagi na zwiększony wysiłek oraz szczególną dbałość o zdrowie i wydolność organizmu, chętnie korzystają ze wsparcia dietetyków.

Przygotowanie gabinetu dietetycznego

Dietetyk jest zawodem ściśle związanym z medycyną. Do gabinetu dietetyka z reguły przychodzą osoby dotknięte jakąś chorobą. Nawet, jeśli klient wydaje się być zdrowy, zgodnie z zasadami obowiązującymi w tej profesji, należy go zbadać.

Badanie obejmuje ustalenie podstawowych danych o kliencie, takich jak waga, wzrost, ciśnienie, puls. Ważne jest również określenie zawartości tkanki tłuszczowej, wody i masy mięśniowej w organizmie. Aby przeprowadzić takie badania należy dysponować odpowiednim sprzętem. Profesjonalny sprzęt do pomiaru składu ciała nie należy do najtańszych. Jego koszt może wahać się od 10 000zł do 20 000zł.

Dobrze, jeśli dietetyk zaopatrzy się także w specjalny program komputerowy, służący do układania diet. Za oprogramowanie trzeba zapłacić ok. 2 000 zł. Rzecz jasna będzie również potrzebny komputer i drukarka. To dodatkowy koszt – ok. 4 000zł.

Jak twierdzą osoby z branży, które mają już ugruntowaną pozycję na rynku, na sprzęcie nie warto oszczędzać. Dobrej jakości wyposażenie podnosi renomę gabinetu, podobnie jak wysokie kwalifikacje dietetyka.

Lokalizacja i urządzenie gabinetu dietetycznego

Warto zadbać o dobrą lokalizację gabinetu. Nie musi być położony w samym centrum miejscowości, jednak powinien być tak umiejscowiony, by każdy mógł bez trudu do niego trafić. Bardzo dobrym pomysłem będzie utworzenie gabinetu np. w ośrodku zdrowia lub centrum fitness.

Gabinet dietetyka do złudzenia przypomina gabinet lekarski. Musi być estetycznie urządzony i przede wszystkim czysty. Oprócz pomieszczenie, w którym dietetyk będzie przyjmował swoich klientów, w lokalu powinna być również poczekalnia, toaleta oraz pomieszczenie socjalne.

Całość nie musi zajmować zbyt dużej powierzchni. Koszt wynajęcia takiego lokalu będzie różny w zależności od miejscowości, w której ma działać gabinet. Można przyjąć, że miesięczny czynsz wyniesie od 1 000 zł do 2 000 zł.

W tym miejscu warto wspomnieć o stronie internetowej gabinetu. To bardzo dobra forma kontaktu z potencjalnym klientem. Należy zaprojektować ją z taką samą uwagą, jaką poświęca się na urządzanie lokalu. Trzeba pamiętać, że obecnie większość osób wyszukuje usługodawców w internecie, zatem strona firmowa powinna być bardzo estetyczna i zawierać elementy stanowiące impuls do odwiedzenia dietetyka.

Na stronie internetowej powinno się znaleźć miejsce na przedstawienie sylwetki dietetyka, jego doświadczenia zawodowego, ukończonych szkoleń i kursów i oczywiście zdjęcia. Poza tym dobrze jest zamieścić ofertę oraz cennik usług. Warto też przyciągać klientów prowadząc bloga z profesjonalnymi poradami.

Oferta poradni dietetycznej

Każda firma chce się wyróżniać czymś od konkurencji. Tworząc ofertę warto zamieścić w niej element stanowiący charakterystyczne tylko dla tego gabinetu usługi. Oprócz standardowych usług dietetycznych można wprowadzić do oferty np.

  • współpracę z firmami cateringowym, które podnoszą w ten sposób swoją konkurencyjność,
  • współpracę z klubami fitness i salonami SPA,
  • organizowanie warsztatów i szkoleń,
  • wspólne zakupy,
  • opiniowanie produktów żywnościowych wprowadzanych przez firmy i udział w kampaniach promocyjnych
  • poradnictwo internetowe.
Dochody w gabinecie dietetycznym

Szacuje się że dochód gabinetu dietetycznego może wynieść od 6 000 do 10 000zł. Aby zarobić 6 000 zł, dietetyk powinien co miesiąc pozyskać i obsłużyć kompleksowo minimum 6 klientów, do tego stworzyć ok. 5 jadłospisów dla klientów poza pakietem lub udzielić ok. 10 porad poza pakietem.

Przykładowe ceny usług dietetyków to:

  • jednorazowa wizyta u dietetyka 100 zł,
  • ustalenie jadłospisu na tydzień 200 zł,
  • cena za kompleksową obsługę (6 wizyt + ustalenie jadłospisu) 800 – 900 zł,

Od miesięcznych dochodów należy odjąć sumę przeznaczoną na opłacenie czynszu, mediów oraz składek na ubezpieczenie społeczne (ok. 2 500 zł). Dietetykowi pozostanie wówczas kwota 3 500zł. Jest to kwota do opodatkowania, zatem realnie do dyspozycji przedsiębiorcy pozostanie nieco mniejsza ilość pieniędzy.

[Głosów:60    Średnia:2.6/5]