Część osób podaje się za fizjoterapeutów, choć wcale nimi nie są. Nie mają ukończonych kierunkowych szkół, nie posiadają ważnych w tym zawodzie umiejętności. Jednak funkcjonują i stwarzają prawdziwym profesjonalistom konkurencję. Od teraz ta sytuacja się zmieni. Na skutek wprowadzenia prawnych regulacji tego zawodu w październiku 2015r. wykonywanie czynności zarezerwowanych dla zawodu fizjoterapeuty bez stosownego zezwolenia grozi karą grzywny lub pozbawienia wolności.
Ustawa o fizjoterapeutach a własna praktyka
Zgodnie z nową ustawą, fizjoterapeutę wykonującego swój zawód w ramach działalności gospodarczej uważa się za podmiot leczniczy wykonujący działalność leczniczą w rodzaju ambulatoryjne świadczenia zdrowotne w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej.
Aby prowadzić praktykę prywatną w zawodzie fizjoterapeuty należy posiadać kierunkowe wykształcenie określone ustawą i posiadać prawo posługiwania się tytułem zawodowym „fizjoterapeuta”. Prawo to nadaje Krajowa Rada Fizjoterapeutów.
Promocja gabinetu fizjoterapii
Aby skutecznie konkurować na rynku fizjoterapii trzeba rzetelnie podchodzić do obowiązków zawodowych. Istotna jest szeroka wiedza i bogate doświadczenie praktyczne. Poza tym ważne są też działania marketingowe promujące nowo otwarty gabinet.
Obecnie do podstawowych narzędzi reklamy należy strona internetowa. Warto zamieszczać na niej informacje, które pacjenci mogą wykorzystywać do samodzielnego prowadzenia rehabilitacji pomiędzy wizytami u specjalisty. Wszelkie wpisy o charakterze edukacyjnym mają duże znaczenie w budowaniu wizerunku profesjonalnego gabinetu fizjoterapeutycznego i zdobywaniu zaufania potencjalnych pacjentów. Stronę internetowa ma tę zaletę, że można ją opublikować jeszcze przed otwarciem gabinetu. Wartościowe treści udostępniane pacjentom mogą wzbudzić ich zaufanie do fizjoterapeuty zanim gabinet zacznie działać. To zwiększy szanse na duże obłożenie wizyt już w początkowym okresie działalności.
Tworzenie gabinetu fizjoterapii
Gabinet fizjoterapii nie wymaga dużych powierzchni. Ważne aby w lokalu znalazło się miejsce na toaletę, łazienkę, przebieralnię i gabinet, w którym zmieści się łóżko do terapii manualnej oraz kilka urządzeń.
Im pomieszczenie będzie przestronniejsze, tym lepiej. Przy stosunkowo dużym metrażu fizjoterapeuta może pozwolić sobie na zaopatrzenie gabinetu w większą ilość sprzętu do ćwiczeń, np. piłek lekarskich, pasów do terapii manualnej, sprzętu do ćwiczenia równowagi i stabilizacji, itp.
Gabinet dobrze jest też zaopatrzyć w materiały informacyjne i edukacyjne dla pacjentów. Mogą one spełniać kilka funkcji. Po pierwsze zajmują pacjenta oczekującego na wizytę, po drugie, budują wizerunek profesjonalnego gabinetu, po trzecie, materiały, które pacjent zabiera do domu stanowią pewnego rodzaju przedłużenie wizyty. Zawarte w nich dane teleadresowe zwiększają szanse nie tylko a utrzymanie kontaktu z obecnym pacjentem, ale też na przekazanie informacji i zachęcenie innych potencjalnych klientów.
Nakłady inwestycyjne
Otwarcie gabinetu fizjoterapeutycznego nie jest drogim zadaniem. Na dostosowanie lokalu do potrzeb gabinetu trzeba poświęcić ok. 2-5 tys. zł. Wiele zależy od tego, ile zmian trzeba przeprowadzić oraz od poczucia estetyki właściciela biznesu.
Zakup wyposażenia wiąże się z wydatkami rzędu 7 000zł. Wspomniane już łóżko, czy też stół do fizjoterapii to koszt do 5 000zł. Akcesoria typu: kliny, wałki, woreczki z piaskiem, pasy do prowadzenia terapii manualnej, piłki rehabilitacyjne będą kosztowały nieco ponad 500zł. Na narzędzia do badania równowagi trzeba wyłożyć ok. 1 500zł.
Zaopatrzenie gabinetu w materiały edukacyjne i informacyjne powinna kosztować nie więcej niż 2 000zł.
Łącznie na rozpoczęcie działalności gospodarczej we własnym gabinecie fizjoterapii potrzebne będzie ok. 14 000zł.
Czas pracy gabinetu fizjoterapeutycznego
Przyjmuje się, że wizyta pacjenta w gabinecie fizjoterapii trwa ok. 45 minut. Jednak należy zarezerwować nieco więcej czasu, chociażby na przebranie się klienta, czy uzupełnienie dokumentacji.
Aby zapewnić wysoką jakość usług i komfort pracy, rozsądnie byłoby tak ustawić grafik przyjęć, by dziennie obsługiwać nie więcej niż 8 klientów.
Warto pomyśleć też o zarezerwowaniu sobie czasu na 2-3 wizyty domowe w tygodniu.
Rejestracja on-line narzędziem promocji
Zapisy do gabinetu mogą znacznie ułatwić portale umożliwiające rezerwacje wizyt. Są to szczególnie przydatne strony w przypadku zawodów, których powodzenie uzależnione jest od osoby, która „obsługuje” klienta. Umożliwiają one pacjentom na wyrażenie swojej opinii. W dobie internetu, gdy każdy z nas kieruje się komentarzami dotyczącymi wszelkiego rodzaju dostawców, czy usługodawców, takie źródło opinii jest bezcenne.
Przychody
Prognozowane przychody gabinetu fizjoterapii to ok. 8 500zł. Większą część stanowią przychody z przyjęć pacjentów w gabinecie (ok. 7 000zł), dodatkowym dochodem jest zarobek na wizytach domowych (ok. 1 500zł).
Takie przychody można osiągnąć przyjmując dziennie 3-4 pacjentów dziennie przez 20 dni. Cena za wizytę musiałaby być ustalona na poziomie 100zł za wizytę.
Wizyty domowe można wycenić nieco drożej ze względu na koszty dojazdu – np. 150zł. Takich wizyt trzeba by odbyć ok. 10 w miesiącu.
Oczywiście można ustalić ceny odpowiadające warunkom w danej miejscowości, ilości konkurencji, a przede wszystkim umiejętnościom fizjoterapeuty. Wówczas trzeba by zmodyfikować plan przyjęć pacjentów, aby przedsięwzięcie nie stało się nierentowne. Ceny wizyt w polskich gabinetach mieszczą się w przedziale od 70zł do300zł.
Koszty
Comiesięczne koszty jakie trzeba ponieść w związku z prowadzoną działalnością nie powinny przekroczyć kwoty 3 000zł.
Koszt wynajęcia lokalu wraz z opłatami za media to kwota rzędu 1 500zł – 1 700zł.
Dojazdy do pacjentów można wycenić na ok. 150zł- 200zł.
Przedsiębiorca musi też opłacić składki na ubezpieczenie społeczne. Aktualnie wynoszą one ok. 1 100zł.
Miesięczne koszty utrzymania gabinetu wyniosą w tym przypadku ok. 3 000zł.
Dochód do opodatkowania
Kwota przed opodatkowaniem wyniesie w podanym przykładzie 5 500zł. Jeśli od tej kwoty zostanie odprowadzony podatek 18% to do dyspozycji przedsiębiorcy pozostanie zysk w wysokości nieco ponad 4 500zł.
W tekście wykorzytano materiały dostępne w artykule „Fizjoterapia” na stronie rehaorthopedica.pl