Problemy w pracy – jak sobie radzić?

0
11710

W pracy, podobnie jak w domu, szkole oraz na uczelni, narażeni jesteśmy na ryzyko pojawienia się trudności. Środowisko pracy stawia przed podwładnymi szereg wyzwań, istotna jest zatem umiejętność odnajdywania się w różnych sytuacjach. Na jakie trudności możemy napotkać w miejscu pracy? W jaki sposób radzić sobie z problemami w firmie? Czy istnieją metody, dzięki którym ułatwimy sobie kontakty ze współpracownikami? O tym napiszemy w dalszej części artykułu.

Problemy w pracy – jakie to problemy?

1). Zazdrość (pracownik może stać się obiektem zazdrości koleżanek/kolegów z pracy).

2). Obgadywanie za plecami.

Obgadywanie za plecami to zjawisko widoczne niemal w każdym przedsiębiorstwie/zakładzie pracy. Jeśli czujesz, że inni sieją plotki na Twój temat, pozostań bierny oraz nie wdawaj się w dyskusje.

Pamiętaj!

Z czasem Twoi współpracownicy zmienią pole działania (po prostu znajdą sobie inną „ofiarę”).

3). „Zły” szef (zwłaszcza taki, który nie rozumie Twoich praw, potrzeb i sytuacji życiowej; „zły” szef to również szef faworyzujący innych pracowników oraz niedoceniający Twojego poświęcenia i wkładu w rozwój firmy).

4). Problemy w relacjach ze współpracownikami (m.in. agresja ze strony kolegów i koleżanek z pracy).

5). Osamotnienie w pracy.

Samotność w miejscu pracy może przygnębić każdego, nawet najbardziej przebojowego osobnika. Jeśli czujesz, że koledzy z pracy unikają z Tobą kontaktu (tj. nie chcą rozmawiać, jeść wspólnych posiłków, chodzić na imprezy oraz żyć życiem firmy), spróbuj z nimi porozmawiać. Być może problem tkwi po Twojej stronie.

6). Nuda w pracy.

Rutyna, marazm, jednym słowem – nuda, mogą zabić każdą pasję w człowieku. W sytuacji, gdy nie lubisz swojej pracy i pracujesz tylko po to, by przetrwać, nie licz na wielkie zmiany. Możesz jednak z tym walczyć.

7). Mobbing w pracy.

8). Nieumiejętność odnalezienia się w świecie nowoczesnych technologii.

Nowoczesne programy komputerowe, skomplikowane urządzenia, młodzi, doskonale wykształceni pracownicy – to wszystko sprawia, że z trudem odnajdujesz się we współczesnym świecie. Istotnym podkreślenia jest jednak fakt, że wszystkiego można się nauczyć.

9). Molestowanie seksualne.

10). „Odczłowieczenie” pracownika, tj. traktowanie go jako tanią siłę roboczą, narzucanie zbyt wielu obowiązków, presja czasu, traktowanie go jako robota (zwłaszcza w dużych, prężnie rozwijających się przedsiębiorstwach/zakładach pracy).

11). Brak zabezpieczenia socjalnego oraz brak odpowiednich warunków sanitarno – higienicznych.

12). Stres zawodowy oraz związane z nim negatywne konsekwencje dla organizmu.

13). Brak stabilności pracy oraz zagrożenie redukcją.

14). Nadmierny nadzór (tj. brak zaufania ze strony pracodawcy).

15). Wymuszanie przejścia na wcześniejszą emeryturę (co może skutkować wieloma problemami, nawet chorobą).

Uwaga!

Lista trudności w rozwoju kariery zawodowej jest znacznie dłuższa, my wymieniliśmy najpopularniejsze z nich.

W jaki sposób radzić sobie z problemami w pracy?

Istnieje kilka sprawdzonych metod:

  • Metoda pierwsza – nie angażuj się w spory.

Angażowanie się w spory, potyczki i kłótnie, nigdy nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Kłócąc się z szefem bądź współpracownikami, okazujesz słabość oraz tracisz swoją pozycję w firmie (tj. pozycję człowieka nieugiętego). Istotne jest – aby w trudnych, nierzadko traumatycznych sytuacjach – zachować zimną krew oraz nie poddawać się presji otoczenia.

  • Metoda druga – daj sobie trochę czasu, być może sytuacja wyklaruje się sama.

Czas, jak powszechnie wiadomo, to lekarstwo na wszystkie bolączki świata. Jeśli problemy w Twoim życiu (tj. problemy związane z trudnościami w pracy) nawarstwiają się i mnożą, podaruj sobie trochę czasu.

Uwaga!

Przede wszystkim czasu na:

– przemyślenia,

– rozważania,

– obserwację otoczenia.

Z biegiem czasu zobaczysz, że trudna sytuacja wyklaruje się sama.

  • Metoda trzecia – nie pozwól, by inni zrzucili na Ciebie odpowiedzialność za zaistniały konflikt.

W sytuacji, gdy pomiędzy Tobą a współpracownikami dochodzi do szeregu zatrważających sytuacji, zainicjuj spotkanie. Na spotkaniu przedstaw swoje zdanie i nie pozwól, by inni zrzucili na Ciebie odpowiedzialność za konflikt. Każdy z podwładnych będzie miał indywidualne racje, Ty jednak trzymaj się swoich zapatrywań.

  • Metoda czwarta – rób swoje.

Praca to doskonały sposób na pogłębianie wiedzy, doskonalenie warsztatu oraz poznawanie ciekawych ludzi. Zdarza się również, że firma bądź przedsiębiorstwo, okazują się prawdziwym „więzieniem”. Co robić w podobnej sytuacji? Czując presję – ze strony szefa bądź współpracowników – przejdź do czynów. Po prostu rób swoje.

  • Metoda piąta – nie oceniaj innych współpracowników.

Podsumowanie

Środowisko pracy biurowej (ale nie tylko biurowej) stwarza liczne zagrożenia, które – jak podają źródła, mogą nieść za sobą szereg negatywnych konsekwencji dla ciała i umysłu. Istotne jest jednak, aby – w trudnych, nierzadko skrajnych sytuacjach – nie ulegać presji oraz robić to, co do nas należy.

[Głosów:19    Średnia:2.4/5]