Moja pierwsza praca. Jak poradzić sobie w pierwszej pracy?

0
6544

W życiu każdego z nas nadchodzi moment, w którym rozpoczynamy karierę zawodową – w związku z tym zaczynamy poszukiwania wymarzonej pracy, umawiamy się na rozmowy kwalifikacyjne aż w końcu doczekujemy dnia, w którym otrzymujemy informację o pozytywnym rozpatrzeniu naszej kandydatury. Nadchodzi więc dzień, w którym podejmiemy swoją pierwszą w życiu pracę, do głowy przychodzi nam milion myśli, a dodatkowo zjada nas stres – jak w takim razie uporać się z taką sytuacją?

Po pierwsze – pozytywne nastawienie w pierwszej pracy

Nie możemy iść do swojej pierwszej pracy z opuszczoną głową – w końcu zaczynamy karierę,  na której nam bardzo zależało. Musimy mieć dużą pewność siebie, dzięki czemu zostaniemy korzystniej odebrani przez innych pracowników oraz naszego pracodawcę. Dobrze jest pokazać się z jak najlepszej strony aby każdy widział, że jesteśmy osobami komunikatywnymi, miłymi i bez problemu można się z nami dogadać.

Do tego jest nam niezbędne pozytywne nastawienie, które pomoże nam przebrnąć przez wszystkie trudności i odgoni stres daleko od naszej osoby. Oczywiście pamiętajmy o tym, by być przede wszystkim sobą – jeśli na co dzień nie jesteśmy osobami bardzo energicznymi nie starajmy się na siłę takimi być, ponieważ będzie to wyglądało sztucznie i zniechęci innych do bliższego poznania się z nami.

Rozeznajmy się dokładnie w pierwszej pracy oraz stanowiskach

Dobrze, jeśli poświęcimy trochę czasu na zapoznanie się ze strukturą firmy, w której zaczęliśmy pracę, a także ze współpracownikami – w ten sposób nie zaskoczą nas niektóre sytuacje, w których brak naszej wiedzy mógłby być dla nas mało korzystny.

Nie chodzi tu oczywiście o przeprowadzenie wywiadu z każdym pracownikiem, dobrze jest jednak wiedzieć kto czym się zajmuje, do kogo udać się gdy mamy pewien problem czy na kim polegać w momencie, gdy okaże się, że czegoś nie potrafimy samodzielnie wykonać. Tym samym lepiej zapoznamy się z naszymi kolegami z pracy, którzy odbiorą nas jako osoby chętne do działania, zdecydowane i pewne siebie.

Pamiętajmy o odpowiednim przygotowaniu, to w jaki sposób poprowadzimy naszą karierę w pierwszej pracy może rzutować na resztę naszej ścieżki zawodowej:

  • Podstawą jest oczywiście posiadanie niezbędnej wiedzy, która umożliwia nam pracę na danym stanowisku, najczęściej są to studia lub wiedza zdobyta na licznych szkoleniach bądź kursach. Mile widziane jest również doszkalanie się w zakresie danej dziedziny jeśli oczywiście powstanie taka okazja.
  • Musimy mieć zapewnione wszelkie materiały, które są nam niezbędne do wykonywania codziennych czynności, zadbajmy więc o prawidłowe przygotowanie naszego stanowiska pracy, które ma być komfortowe. To, że dopiero zaczynamy naszą karierę i jest to nasza pierwsza praca nie oznacza, że możemy pomijać pewne kwestie, a wręcz przeciwnie – jeśli wypracujemy je już teraz zostaną z nami na zawsze.
  • Jeśli są pewne elementy, które musimy zabierać ze sobą z domu najlepiej zawsze mieć je wcześniej przygotowane, aby nie zapomnieć o nich przed wyjściem.

Nie bójmy się pytać nowych znajomych z pracy

Każdy z nas kiedyś zaczynał, więc powinniśmy być dla siebie wyrozumiali i tolerancyjni. Jeśli więc są pewne kwestie dla nas niejasne lub pojawią się problemy, których nie potrafimy samodzielnie rozwiązać nie wahajmy się i od razu poradźmy się naszych kolegów z pracy bądź szefa – w ten sposób pokażemy też, że zależy nam na danej pracy i chcemy wykonywać ją w najlepszy sposób.

Ludzie odbierają nas wtedy bardzo korzystnie, widzą, że wiemy do czego dążymy i nie pozwolimy, aby ktoś wszedł  nam w drogę i wszystko zepsuł.  Tym samym wiedzą, że nie można z nami pogrywać i zrzucać na nas wiele zbędnych obowiązków, które nie leżą w zakresie naszych czynności.

Każdy popełnia błędy w pracy

Pamiętajmy, że jesteśmy tylko ludźmi i zdarzają nam się pomyłki, najważniejsze aby umieć się do nich przyznać i wyciągać wnioski. Wiele osób w swojej pierwszej pracy, chcąc zrobić jak najlepsze wrażenie na wszystkich, ukrywa błędy, co w późniejszym czasie i tak wychodzi, a dodatkowo sprawia jeszcze więcej problemów. W efekcie tracimy w oczach naszego pracodawcy, a nas samych zżera stres oraz strach, przez niektóre błędy możemy nawet narazić firmę na dodatkowe koszty lub skomplikowane problemy.

Jeśli więc zdarzy nam się popełnić jakikolwiek błąd od razu zgłośmy go. W takiej sytuacji można szybko zareagować i naprostować sytuację, dzięki czemu udowodnimy, że zależy nam na pracy i chcemy wykonywać nasze obowiązki na najwyższym poziomie. Dodatkowo zapiszmy sobie jak postępować w takich sytuacjach, by w przyszłości nie popełnić tych samych błędów.

Bądźmy też otwarci na krytykę i zdanie innych osób, są bardziej doświadczeni i chcą podzielić się z nami swoją wiedzą, byśmy mogli jak najlepiej wykonywać zlecone zadania. Wiele z nas traktuje sugestie innych osób jako atak i wbrew radom postępuje po swojemu, co kończy się wieloma problemami. W sytuacji, gdy ktoś oferuje nam swoją pomoc przyjmijmy ją, być może okaże się, że sposób, który jest nam przedstawiony jest prostszy i bardziej dla nas zrozumiały.

[Głosów:5    Średnia:3.8/5]