Jak się dogadać z innymi ludźmi?

0
5604

Umiejętność dogadywania się z innymi ludźmi odgrywa w naszym codziennym życiu niebagatelną rolę. Zwłaszcza, że na swojej drodze spotykamy różne osoby – i nie zawsze nadajemy z nimi na tych samych falach. Nad zdolnościami komunikacyjnymi zawsze warto pracować – dobre relacje z otoczeniem znaczą bowiem wiele.

Każdy człowiek to indywidualna jednostka

Chcąc nie mieć problemów z dogadywaniem się z innymi ludźmi, musimy uzmysłowić sobie dwie bardzo ważne sprawy. Po pierwsze – powinniśmy rozumieć siebie i własne potrzeby. Wbrew pozorom ma to przełożenie na więzi interpersonalne. Dlaczego? Ponieważ dzięki temu jesteśmy w stanie patrzeć na świat przez pryzmat aspektu duchowego oraz wewnętrznych wartości. W ocenie otaczających nas osób nie bierzemy pod uwagę zewnętrzności, która schodzi w tym momencie na dalszy plan. Poza tym jeżeli nasza samoświadomość kształtuje się na wysokim poziomie, jesteśmy postrzegani jako pewni siebie – nie mylić z aroganckimi i zadzierającymi nosa – i godni zaufania.

Po drugie – trzeba koniecznie zrozumieć to, że każdy jest inny. Niby to oczywista rzecz, ale nie do wszystkich dociera, co objawia się m. in. poprzez przyczepianie ludziom etykietek, nawracanie ich za wszelką cenę na swoje poglądy czy udowadnianie im swoich racji bez względu na ich punkt widzenia. Taka postawa prowadzi jedynie do kłótni i nieporozumień. Oczywiście, nie oznacza to wcale, że musimy się zgadzać z czyimiś zdaniem, ale dyskusję można przecież prowadzić w sposób kulturalny i z poszanowaniem drugiego człowieka. Tu wypada wspomnieć o jeszcze jednej istotnej kwestii, a mianowicie takiej, by wystrzegać się atakowania kogoś – oceniajmy poglądy i działania, a nie indywidualne cechy. Poza tym warto czasami spojrzeć na jakąś sprawę z czyjegoś punktu widzenia – to poszerza perspektywy.

Sposób prowadzenia rozmowy ma znaczenie

Chcąc mieć pewność, że jesteśmy dobrze rozumiani przez innych, powinniśmy większą wagę przywiązywać do tego, jak się wysławiamy. Zadbajmy o to, by wychodzący od nas komunikat był w pełni czytelny i jasny. Nie posługujmy się specjalistycznym językiem, gdy wiemy, że słuchające nas osoby nie będą go rozumiały – zawsze możemy wspomóc się pomocniczymi pytaniami typu „czy rozumiesz, co mam na myśli?”. Mówmy w miarę powoli, głośno i wyraźnie – ale nie nadużywajmy słów. Pokażmy rozmówcy, że potrafimy również słuchać – powiedzenie „mowa jest srebrem, a milczenie złotem” powstało nie bez powodu. I niech to nie będzie bierne słuchanie – nie bójmy się zadawać pytań i reagować w inny sposób. Każdy czuje się lepiej, kiedy widzi, że wzbudza zainteresowanie.

Zwróćmy ponadto większą uwagę na język ciała – nie zapominajmy o tym, że wysyłamy także i pozawerbalne komunikaty, które w kontaktach międzyludzkich odgrywają niebagatelną rolę. Nasze gesty i mimika powinny pozostawać w zgodzie ze słowami – dlatego też starajmy się być szczerzy, ponieważ gdy mijamy się z prawdą, wysyłamy rozmówcy sprzeczne informacje – a to nie sprzyja szukaniu wspólnego języka.

Co pomaga w kontaktach międzyludzkich?

Dogadywaniu się z ludźmi służy również szereg innych aspektów.

  • Empatia to kolejna cecha mająca duży wpływ na budowanie pozytywnych relacji z ludźmi. Zwykle przejawiamy tendencję do oceniania i wydawania nieuzasadnionych często osądów – podczas, gdy czyjaś sytuacja nie jest nam wcale znana. Skąd możemy wiedzieć, z jakimi problemami ktoś się boryka i jakie doświadczenia ukształtowały jego poglądy? Nie ma co prawda możliwości, by w stu procentach wczuć się w czyjeś położenie, ale to nie zaszkodzi starać się zrozumieć, co czuje dana osoba – wówczas łatwiej będzie nam ją zrozumieć.
  • W kontaktach z otoczeniem bądź uczciwy – nie obmawiaj i nie powtarzaj treści rozmów osobom trzecim. Nie chcesz być chyba uznany za plotkarza? Pomyśl – czy dla ciebie miłe jest, gdy inni cię obgadują? Rzecz jasna nie. Na jakiej zatem podstawie wychodzisz z założenia, że komuś sprawi to przyjemność? Oprócz tego uczciwość przejawia się też w dotrzymywaniu składanych obietnic – z niczym się nie deklaruj, jeżeli wiesz, że nie dasz rady temu sprostać. Generalnie obietnicami lepiej nie szastać na prawo i lewo.
  • Zachowaj dystans do siebie i częściej się uśmiechaj – dzięki temu do tego, co mówią inni na twój temat, podejdziesz ze zdrowym rozsądkiem i przestaniesz przejmować się krytyką pozbawioną konstruktywnych przesłanek.
  • Nie pouczaj – gdy ktoś będzie chciał skorzystać z twoje rady lub pomocy, sam o nią poprosi. A ty nie jesteś żadną wyrocznią, której słowa należy traktować w kategoriach prawd objawionych. Przy tej sposobności warto też zadać sobie pytanie „Czy lubię, gdy ktoś mnie poucza?”.
  • Jeśli popełnisz błąd, miej odwagę przyznać się do tego. Nie idź w zaparte i nie obstawaj na siłę przy swoim. Z drugiej strony nie udawaj też, że nic się nie stało.
  • Jakość rozmowy w niemałym stopniu uzależniona jest od tego czy strony potrafią znaleźć wspólne punkty. Staraj się dostrzegać w drugim człowieku to, co pozytywne – i na tym skupiaj swą uwagę. Niewykluczone, że okaże się, iż łączy was więcej niż ci się wydaje. Tu pojawia się istotna uwaga, a mianowicie taka, by nigdy nie oceniać po pozorach – zazwyczaj mylą.
[Głosów:5    Średnia:2.6/5]