Excel to arkusz kalkulacyjny wchodzący w skład pakietu Microsoft Office, który ogromną popularność na całym świecie zawdzięcza dużej funkcjonalności i licznym możliwościom w zakresie dokonywania obliczeń zestawionych w formie tabel. Program rozwijany jest na bieżąco, a jedna z jego najchętniej stosowanych wersji pochodzi z 2010 r.
Excel 2010 a Excel 2007 – podstawowe różnice
W przypadku Excela 2010 nie sposób uniknąć porównać z Excelem 2007. Na pierwszy rzut oka różnice pomiędzy wspomnianymi wersjami arkusza nie są zbyt duże, niemniej jednak w praktyce okazuje się, że dokonane modyfikacje zmieniły oblicze aplikacji i wpłynęły na podniesienie poziomu jej funkcjonalności. Oto najważniejsze ze zmian:
- W Excelu 2010 wprowadzone zostały wykresy zmiennych w czasie, co przekłada się na lepszą czytelność danych – użytkownik może wyświetlić diagramy w jednej komórce, co pozwala dokładniej odczytywać m. in. zmiany sezonowe.
- Zniesiony został limit 2 GB dla wielkości pojedynczych plików, co oznacza tyle, iż wielkość tworzonych arkuszy jest adekwatna do wielkości pamięci operacyjnej komputera – przy czym należy wspomnieć o tym, że generalnie cały pakiet Microsoft Office 2010 ma dość duże wymagania wobec parametrów komputera, np. 2 GB pamięci RAM to absolutne minimum, by wszystko działało płynnie.
- Jedną z najistotniejszych funkcji dostępnych w Excelu są tabele przestawne umożliwiające nie tylko wyświetlanie danych, ale także interpretowanie ich pod różnym kątem. W Excelu 2010 wprowadzono opcję polegającą na tym, że da się wyświetlić jedynie te dane, których w konkretnym momencie potrzebuje użytkownik, przez co tabela staje się bardziej klarowna.
Ponadto warto jeszcze zwrócić uwagę na takie aspekty jak m. in.:
- personalizacja wstążki menu,
- ujednolicenie obsługi dla wszystkich modułów pakietu Microsoft Office 2010 – w tym też i dla Excela,
- bardziej uporządkowana szata graficzna programu, co przełożyło się na poprawę intuicyjności obsługi arkusza,
- dobra jakość szablonów dokumentów, choć sporym zaskoczeniem było to, że do Excela 2010 dodano ich zaledwie 7.
Internetowy kurs Excela 2010 – dlaczego warto?
Generalnie rzecz biorąc, jeżeli ktoś nie miał problemów z obsługą Excela 2007, poradzi sobie również i z Excelem 2010. Z pewnością jednak pomocny okaże się odpowiedni kurs, który przyniesie odpowiedzi na pytania dotyczące m. in. wykorzystywania pełnych możliwości programu oraz poznania jego najważniejszych funkcji i narzędzi. To dobry sposób na uporządkowanie dotychczasowej wiedzy i pozyskanie nowych umiejętności. Oczywiście, jeśli ktoś dopiero rozpoczyna pracę z Excelem, takowe szkolenie bez wątpienia mu się przyda.
Aktualnie oferta w zakresie różnego rodzaju kursów komputerowych jest bardzo bogata. Na uwagę zasługują internetowe kursy Excela 2010, za którymi przemawia wiele przesłanek, jak m. in. to, że:
- są dostępne na każdą kieszeń,
- pozwalają czas na naukę dostosować do indywidualnych potrzeb użytkownika,
- idealnie sprawdzają się w sytuacji, gdy w rachubę nie wchodzi szkolenie stacjonarne.
Najodpowiedniejszym rozwiązaniem są kursy w formie filmów instruktażowych, gdzie poszczególne działania zaprezentowano krok po kroku i opatrzono stosownym komentarzem lektora. Rzecz jasna szkolenie powinno być przygotowane przez profesjonalistów w przystępny i przejrzysty sposób. Oprócz tego liczą się też kwestie takie jak np.:
- możliwość pobrania pliku i zachowania go na komputerze,
- aktualizowanie szkolenia na bieżąco,
- dostęp do dodatkowych materiałów pomagających w nauce,
- dostęp do szkolenia zarówno z poziomu komputera, jak i urządzeń mobilnych.
Najważniejsze funkcje i narzędzia programu – popularne moduły kursów
Na zainteresowanych czekają rozmaite moduły internetowych kursów Excela 2010, przy czym najbardziej poszukiwane są te przedstawiające najważniejsze narzędzia programu – czyli zawierające esencję wiedzy na jego temat. Odznaczają się one wszechstronnością i uniwersalnością, a swoim zakresem obejmują szereg zagadnień, spośród których wymienić można takie obszary jak np.:
- Interfejs programu Excel 2010 i dostosowanie go do indywidualnych preferencji użytkownika.
- Wprowadzanie danych: podstawy, wypełnianie serią danych, przenoszenie, kopiowanie, wstawianie wierszy i kolumn, zaznaczanie etc.
- Formuły i funkcje: różnego typu obliczenia, tworzenie formuł, autosumowanie, adresowanie bezwzględne, praktyczne zastosowanie poszczególnych funkcji etc.
- Formatowanie: formatowanie warunkowe, formatowanie komórek i liczb, stosowanie stylów, własne reguły formatowania etc.
- Praca z arkuszami: niezbędne funkcje, wstawianie sum częściowych, dzielenie i łączenie danych, sortowanie i filtrowanie, wyszukiwanie i zamiana zawartości, sumowanie danych z wielu arkuszy etc.
- Tworzenie tabel przestawnych i wprowadzanie do nich zmian.
- Wykresy: wykres przebiegu w czasie, edycja wykresu; wykresy kolumnowe, przestawne i kołowe etc.
- Grafika: wstawianie obrazków, smart art, rysowanie kształtów etc.
- Rejestrowanie i stosowanie makr.
- Współpraca: import i eksport danych, ochrona arkusza i komórek, obsługa komentarzy etc.
- Wydruk arkusza.
- Analiza poprawności danych: śledzenie błędów i zależności, wymuszanie poprawności danych etc.