Zapotrzebowanie na usługi fryzjerskie było zawsze i zawsze będzie. Niezależnie od tego, czy zakład fryzjerski znajduje się na wsi, czy w dużym mieście, każdy z nich będzie miał swoich klientów. Jednym z pozytywnych aspektów tego zawodu wskazywanych przez fryzjerów wcale nie jest przyzwoita pensja, ale stałość przychodów. Mimo, że fryzjerzy nie są pracownikami „budżetówki, nie muszą obawiać się o swoje comiesięczne zarobki, gdyż zawsze znajdą się chętni do skorzystania z ich usług.
Wynagrodzenie pracownika salonu fryzjerskiego
Zarobki fryzjera są zależne od kilku czynników, m.in. talentu i umiejętności jakie fryzjer posiada, położenia lokalu i popularności marki, a w związku z tym, ilością obsługiwanych klientów. Niekiedy ustalając wysokość wynagrodzenia pracodawcy uwzględniają również staż pracownika.
Początkujący fryzjer raczej nie powinien liczyć na wypłatę odbiegającą od kwoty 1 200 – 1 500zł netto, ale już jego doświadczony kolega może zarobić dwu- i trzykrotnie więcej. Podobnie wyższe od przeciętnych wynagrodzeń uzyskują pracownicy uznanych i popularnych salonów. Tak wysokie zarobki jednak uzyskuje zaledwie ok. 10% fryzjerów. Największa część fryzjerów zarabia ok. 2 000zł na rękę.
Premie dla fryzjerów
W niektórych zakładach fryzjerskich pracownikom przyznawana jest premia. Wysokość dodatku uzależniona jest zazwyczaj od obrotu generowanego przez pracownika. Przeciętna wysokość premii to 7% wynagrodzenia podstawowego.
Szczególnego rodzaju premię otrzymują pracownicy salonów fryzjerskich od swoich klientów, bowiem w tej branży dość powszechna jest praktyka dawania napiwków.
Benefity dla fryzjerów
Spora część fryzjerów bierze udział w szkoleniach i pokazach finansowanych przez pracodawców. Według agencji Sedlak & Sedlak co piąty pracownik uzyskuje benefity w postaci bezpłatnych szkoleń. Jedynie 7% fryzjerów ma opłacaną przez firmę polisę na życie NNW, a ok. 6% może oczekiwać, że do wypłaty szef doliczy mu premię od zysku.
Praca w znanym salonie fryzjerskim jest dobra zwłaszcza na początku kariery. Klienci chętnie korzystają z usług firmy, której nazwa lub nazwisko właściciela może być gwarantem dobrze wykonanej pracy. W popularnym salonie młodzi pracownicy mogą nabrać doświadczenia, nauczyć się perfekcyjnej obsługi, wypracować swój własny styl strzyżenia i modelowania i przekonać do siebie grono wiernych klientów.
Ile może zarobić fryzjer prowadzący własny biznes?
Jeśli z biegiem lat fryzjer sam zaczyna być marką, która przyciąga klientów może zdecydować się na otwarcie własnego salonu fryzjerskiego. Takie rozwiązanie trzeba dobrze przemyśleć, gdyż prowadzenie firmy wiąże się z jeszcze większą ilością godzin spędzanych w pracy, odpowiedzialnością za pracowników, dbaniem o promocję firmy, funkcjonowanie lokalu i aspekty finansowe działalności gospodarczej. Zatem jest to propozycja dla tych, którzy oprócz pasji do zawodu mają w sobie żyłkę przedsiębiorcy.
Cennik salonu fryzjerskiego jest uzależniony od miejscowości, w której on działa, rodzaju klienteli, renomy firmy i pracowników i wielu innych czynników.
Aby prognozować przychody należy przyjąć pewne wielkości, które rzecz jasna można dostosować do własnych warunków i możliwości. Przyjmując ośmiogodzinny dzień pracy można założyć obsługę 5 kobiet oraz 10 mężczyzn w ciągu dnia. Praca nad fryzurą kobiecą zajmie zatem niecałą godzinę, nad fryzurą męską – ok. 20 minut.
W obliczeniach można zastosować najpowszechniej stosowane ceny, tj:
strzyżenie z myciem i modelowaniem (damskie) – 40zł,
koloryzacja – 50zł,
trwała ondulacja – 50zł,
średnia cena usługi dedykowanej kobietom – 47zł
Strzyżenie męskie – 20zł,
strzyżenie brody, wąsów – 10zł,
średnia cena usług dedykowanej mężczyznom – 15zł.
Przyjmując 22 dni pracy salonu w miesiącu, fryzjer może zarobić 5 170 zł na usługach dla kobiet oraz 3 300 zł na usługach świadczonych mężczyznom. Łącznie w tym przypadku zarobek wyniósłby niecałe 8 500 zł.
Oczywiście jest to bardzo uproszczona kalkulacja przychodów. Zarobki są uzależnione od struktury usług świadczonych w poszczególnych miesiącach, cen przyjętych w danym zakładzie, czy nawet obecności świąt i sezonowych wydarzeń takich jak komunie, czy śluby. Trzeba też uwzględnić własny czas obsługi klienta, jednym bowiem praca nad fryzurą kobiety zajmie 40 minut, a niektórym nieco dłużej. Zatem przychody konkretnych salonów są dość indywidualną wielkością.
Jeśli jest to działalność jednoosobowa koszty ograniczą się do opłacenia wynajmu lokalu i mediów oraz zakupu kosmetyków, ręczników jednorazowych itp., można szacować, że wyniosą one ok. 3 tys. zł miesięcznie. Pozostałe koszty to opłaty związane z ZUS oraz podatkami, te zaś uzależnione są od sytuacji przedsiębiorcy, w pierwszych dwóch latach działalności koszty związane ze składkami na ubezpieczenie społeczne są o ok. połowę niższe niż w późniejszych latach, natomiast wysokość podatku uzależniona jest od wyboru metody opodatkowania oraz miesięcznej kwoty kosztów uzyskania przychodu, które umniejszają kwotę przychodu do opodatkowania.
Można założyć, że fryzjer w tym przypadku zarobiłby ok. 3-4 tys. zł.