Jak zarejestrować firmę?

0
2457

Dla prowadzenia własnej działalności gospodarczej należy w pierwszej kolejności zarejestrować swoją firmę w odpowiednim urzędzie. Obecnie rejestracja działalności jest znacznie prostsza niż jeszcze kilka lat temu, gdy trzeba było wypełniać wiele formalności, aby stać się właścicielem własnego przedsiębiorstwa. Z założenia firmę można założyć w jeden dzień, nawet online. Większość formalności możemy załatwić przez internet, bez potrzeby wychodzenia z domu. Dzięki temu nasza gospodarka zyskuje kolejnych aktywnych uczestników, zwłaszcza w sektorze Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Jak przystąpić do rejestracji firmy? Jakich formalności będzie trzeba przy tym dopełnić?

Krok 1 – złóż wniosek rejestrujący firmę

Przy rejestracji jednoosobowej działalności gospodarczej należy wypełnić formularz CEIDG-1, który składa się do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Taka ewidencja prowadzona jest przez Ministerstwo Gospodarki. Wniosek CEIDG-1 można wypełnić na kilka sposobów:

  • Tradycyjnie, korzystając z papierowego formularza, który dostępny jest w urzędzie miasta lub w urzędzie gminy. W jego wypełnieniu pomogą urzędnicy, a wniosek należy własnoręcznie podpisać przed złożeniem.
  • Przez internet – na stronie rządowej firma.gov.pl znajduje się elektroniczna wersja wniosku CEIDG-1 służącego do zarejestrowania firmy. Jest tam również instrukcja jego wypełnienia. Kreator prowadzi młodego przedsiębiorcę krok po kroku po kolejnych polach formularza rejestracyjnego. Taki wniosek również należy opatrzyć podpisem – elektronicznym, jeśli przedsiębiorca taki posiada lub wydrukować i podpisać go. Alternatywą jest wysłanie niepodpisanego wniosku do urzędu miasta lub gminy, w wersji elektronicznej, a następnie stawienie się w urzędzie, podanie urzędnikowi numeru wniosku i podpisanie się na nim. Wizyty w urzędzie przy rejestracji działalności gospodarczej unikają osoby, które posiadają specjalny certyfikat, tzw. bezpieczny podpis elektroniczny lub profil zaufany ePUAP.

Uwaga!

Złożenie wniosku o rejestrację w CEIDG jest bezpłatne, podobnie jak dokonywanie aktualizacyjnych zmian.

Po kilku dniach od rejestracji jednoosobowej działalności gospodarczej przedsiębiorca otrzymuje zawiadomienie o nadaniu numeru REGON przez GUS. W formularzu CEIDG-1 wskazuje się właściwe dla podatnika kody działalności PKD – Polskiej Klasyfikacji Działalności.

Krok 2 – zgłoś się do ZUS po rejestracji firmy

Po złożeniu wniosku CEIDG-1 do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i podpisaniu dokumentów, przedsiębiorca ma 7 dni na rejestrację w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych jako osoba ubezpieczona.

W celu zgłoszenia osoby z danego tytułu ubezpieczenia, płatnik składek, czyli właściciel jednoosobowej działalności gospodarczej, powinien wypełnić formularz ZUS ZUA i złożyć go do oddziału ZUS. W formularzu należy wskazać dane płatnika składek, w tym numer NIP, REGON, PESEL przedsiębiorcy, skróconą nazwę płatnika, imię i nazwisko płatnika, datę urodzenia płatnika.  ZUS ZUA wypełnia się tylko wtedy, gdy prowadzenie działalności gospodarczej jest jedynym tytułem do ubezpieczeń społecznych.

Krok 3 – firma na VATcie czy nie?

Poza tym, jeśli przedsiębiorca chce być czynnym płatnikiem VAT lub chce wybrać inną formę opodatkowania niż progresywna skala podatkowa – 18 i 32 proc., w ciągu tygodnia od rejestracji firmy musi zgłosić się do urzędu skarbowego.

Dla zarejestrowania przedsiębiorcy jako płatnika VAT należy złożyć fiskusowi druk zgłoszeniowy VAT-R. Należy dokonać tego najpóźniej w przeddzień rozpoczęcia sprzedaży towarów lub świadczenia usług objętych podatkiem VAT. Zgłoszenie jest bezpłatne, ale wydanie zaświadczenia z urzędu skarbowego wymaga wniesienia opłaty za rejestrację w wysokości 170 zł. Jest ona obowiązkowa i żaden przedsiębiorca jej nie uniknie, jeśli chce odprowadzać podatek VAT.

Krok 4 – zatrudnianie pracowników w firmie

Jeśli w nowo otwartej firmie przedsiębiorca chce zatrudniać pracowników, musi dokonać zgłoszenia swojej działalności do Państwowej Inspekcji Pracy i sanepidu. Ma na to 30 dni od daty rozpoczęcia działalności, w przypadku PIP oraz 14 dni, w przypadku sanepidu.

Dodatkowo przedsiębiorca będzie miał 7 dni od dnia zatrudnienia pracownika na dokonanie jego zgłoszenia w ZUS do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, czyli ubezpieczenia emerytalnego, rentowego, chorobowego i wypadkowego oraz ubezpieczenia zdrowotnego. Zgłoszenia dokonuje się na druku ZUS ZUA, a jako kod tytułu ubezpieczenia podaje się 01 10 X X.

Krok 5 – pieczątka firmowa

Po formalnym założeniu firmy, uzyskaniu numeru NIP i REGON, można wyrobić pieczątkę firmową. Ułatwia ona dokonywanie wielu formalności z urzędami, bankami czy z kontrahentami i klientami. Nie ma obowiązku wykonania pieczęci firmowej, ale warto tego dokonać, zwłaszcza, że jej koszty są niewielkie.

Większość przedsiębiorców po założeniu działalności gospodarczej zakłada konto firmowe w wybranym banku. Dzięki temu może w prosty sposób rozliczać się z fiskusem, z ZUS-em w formie bezgotówkowej i dokonywać w łatwy sposób wszelkiego rodzaju transakcji finansowych.

[Głosów:1    Średnia:5/5]