Sklep internetowy to w dzisiejszych czasach dobry pomysł na biznes i jednocześnie spore wyzwanie, sprostanie któremu wymaga uwzględnienia specyfiki współczesnego rynku. Niezbędne jest zatem podejmowanie działań, które przekładają się na wymierne rezultaty w postaci zwiększenia sprzedaży. Bardzo ważną rolę w tym kontekście odgrywają opisy produktów dostępnych w sklepie internetowym. W jaki sposób je tworzyć i o czym przy tej sposobności pamiętać?
Opis produktu – ważne narzędzie marketingowe
Opis produktu to jedno z najważniejszych narzędzi wykorzystywanych w handlu internetowym. Pozwala on nie tylko przyciągnąć do sklepu większą liczbę klientów i zwiększyć sprzedaż, ale również poprawić pozycję sklepu w wynikach wyszukiwania Google. Wszystkie te aspekty są zresztą ze sobą w bezpośredni sposób powiązane, ponieważ konsument zainteresowany nabyciem określonego produktu szuka go poprzez wspomnianą wyszukiwarkę.
Każdy sprzedawca powinien mieć świadomość tego, że forma, w jakiej prezentowany jest asortyment sklepu online, ma niebagatelne znaczenie. Najlepszym rozwiązaniem jest połączenie profesjonalnie wykonanych, atrakcyjnych wizualnie fotografii z odpowiednio przygotowanymi opisami. To znacząco zwiększa szanse na przekonanie klienta, by właśnie w danym sklepie dokonał zakupów. Jest to też o tyle istotne, że w systemie sprzedaży internetowej nie ma możliwości: po pierwsze – porozmawiania z klientem „twarzą w twarz”, po drugie – osobistego obejrzenia produktu. Stąd do opisów należy przykładać należytą wagę, bo jeśli okażą się niewystarczające bądź nieprawidłowo skonstruowane, klient zrezygnuje z zakupów i uda się do konkurencji.
Trzeba przy tym zaznaczyć, iż obecnie konsumenci w bardziej przemyślany sposób robą zakupy online, co wynika z wielu czynników. Przede wszystkim mają ogromny wybór, a poza tym wzrosła również ich świadomość, jeśli chodzi o posiadane prawa. Zwracają więc uwagę nie tylko na jakość produktów, ale i obsługi – tych przesłanek sprzedawca nie może bagatelizować.
O czym pamiętać, tworząc opis produktu?
Tworząc opis produktu pod kątem klienta, należy przestrzegać kilku istotnych zasad.
- Opis powinien trafiać w potrzeby grupy docelowej – podstawą jest zatem ustalenie, kto ją tworzy. Niezbędne jest przeprowadzenie analizy rynku – od tego zresztą należy rozpoczynać jakiekolwiek działania marketingowe. Przy tej sposobności nie wolno zapomnieć o tym, że kobiety i mężczyźni robią zakupy w nieco inny sposób. Kobiety większą wagę przywiązują do detali i do wyglądu produktów. Z pozoru są to niuanse, jednakże w praktyce to właśnie one stanowią kropkę nad „i”.
- Dobry opis to konkrety – nikt nie lubi przysłowiowego lania wody. Klient chce wiedzieć, co dokładnie kupuje. Należy mu zatem zaprezentować najważniejsze cechy produktu oraz podać jego parametry.
- Przemawianie językiem korzyści – dla konsumenta najistotniejsze jest to, jakie korzyści przyniesie mu zakup danego produktu. W tym kontekście także liczą się konkretne informacje. Napisanie, że coś jest najlepsze, nie jest wystarczające – grunt to przekonać klienta, że naprawdę czegoś potrzebuje. Ale uwaga – nie wolno go wprowadzać w błąd. Raz oszukany, nie wróci już do sklepu, a co więcej – wystawi mu negatywną opinię, które mogą wpłynąć na decyzje innych konsumentów.
- Unikalność – opis powinien być tekstem unikalnym. Niedopuszczalne jest kopiowanie go z innych stron.
Kilka technicznych uwag
Na powyższych aspektach nie kończy się tworzenie opisów produktów. Konieczne jest przy tym uwzględnienie także i strony technicznej, w związku z czym nie wolno zapomnieć o takich kwestiach jak:
- Dobór odpowiednich słów kluczowych – opis co prawda kierowany jest do konsumenta, niemniej jednak to dzięki właściwie dopasowanym frazom znajduje on interesującą go ofertę. Ze słów kluczowych należy korzystać rozsądnie w przeciwnym wypadku rośnie ryzyko, iż roboty Google potraktują stronę jako spam.
- Nazwa produktu – z jednej strony pełni ona dla klienta funkcję informacyjną, a z drugiej wpływa na poprawę pozycji sklepu w wyszukiwarkach, ponieważ nazwę rozpoznają one jako parametr title. W nazwach nie wolno podawać zbyt wielu informacji, a jedynie te, które są najważniejsze. Nazwa nie może być zbyt długa – zwięźle i na temat, to główne zasady.
- Czcionka – opis powinien być napisany czytelną czcionką. Bezwzględnie trzeba unikać czcionek niestandardowych, gdyż zwykle męczą wzrok, a poza tym nie zawsze obsługują polskie znaki, co dla konsumenta jest dodatkowym utrudnieniem. Najlepiej sprawdzają się ciemne czcionki na jasnym tle ze szczególnym wskazaniem na połączenie klasyczne i najlepiej zdające egzamin – czyli czarna czcionka plus białe tło. Oczywiście, czcionka nie może być ani za mała, ani za duża – rozmiar 12 lub 14 powinien w zupełności wystarczyć.
- Tło – tu należy pamiętać o powyższych wskazówkach. Tło nie ma prawa dominować, gdyż osłabia wówczas siłę przekazu i sprawia, że komunikat staje się mniej czytelny.
- Formatowanie tekstu – tekst powinien być formatowany do lewej. Formatowanie do prawej bądź do środka czyni go mniej klarownym, co zniechęca konsumentów do czytania opisu.
- Dodatkowe elementy – należy unikać różnego rodzaju zbędnych ozdobników, które rozpraszają klienta.