Każdy, kto decyduje się rozpocząć działalność w branży e-commerce, staje przed ważnym dylematem dotyczącym wyboru odpowiedniego oprogramowania sklepu internetowego. W tym obszarze pojawia się wiele wariantów udostępnianych na różnych zasadach. Bardzo duże zainteresowanie wzbudza model SaaS – czyli sklep na abonament. Czy takie rozwiązanie się opłaca? Jakie są jego plusy i minusy?
Czym jest model SaaS?
SaaS to skrót zwrotu Software as a Service, co w tłumaczeniu na język polski oznacza „oprogramowanie jako usługa”. W modelu tym jest obecnie tworzonych wiele sklepów internetowych, a polega on na takiej dystrybucji oprogramowania sklepu, gdzie jest ono przechowywane i udostępniane przez producenta użytkownikom za pośrednictwem internet. Jednym z kluczowych założeń tego modelu są opłaty w formie abonamentu. W zamian użytkownik otrzymuje potrzebne mu oprogramowanie, które pod wieloma względami może dostosować do własnych preferencji. Funkcjonuje ono na serwerze dostawcy, w związku z czym przedsiębiorca nie ponosi kosztów związanych z wykupieniem licencji.
Zalety i wady sklepu na abonament
Internetowy sklep na abonament jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które uruchamiają swój pierwszy sklep internetowy i nie mają jeszcze doświadczenia w e-handlu. Bezsprzecznie największym plusem omawianego rozwiązania są niskie koszty. Opłaty ponoszone z tytułu abonamentu nie są wysokie – zaczynają się od kilkudziesięciu złotych miesięcznie, dzięki czemu model ten jest dostępny dla małych i mikro firm dysponujących ograniczonym budżetem. Uruchomienie witryny internetowej nie oznacza zatem znaczącego wydatku jak ma to miejsce chociażby w przypadku dedykowanego oprogramowania.
Model SaaS posiada także i inne zalety, spośród których wymienić należy:
- Możliwość obsługi sklepu z każdego urządzenia z dostępem do internetu – prowadząc sklep na abonament, użytkownik nie musi instalować oprogramowania na swoim komputerze.
- Płacąc abonament, użytkownik otrzymuje wsparcie techniczne oraz aktualizacje.
- Brak długoterminowej umowy, dzięki czemu możliwe jest poznanie mechanizmów rządzących branżą e-commerce. Ponadto w przypadku niepowodzenia przedsięwzięcia przedsiębiorca nie ponosi dużych strat finansowych.
- Krótki czas tworzenia strony sklepu – jedyne, co musi zrobić użytkownik, to skonfigurowanie wybranych przez siebie opcji oraz wprowadzenie danych i dodanie do sklepu produktów.
- Możliwość wynajęcia za dodatkową opłatą magazynu z obsługą – taką opcję oferują niektóre platformy udostępniające usługę sklepów na abonament.
- Integracja oprogramowania z ważnymi modułami, np. z Allegro, systemami płatności online, firmami kurierskimi itp.
- Dobra optymalizacja pod kątem SEO.
Z drugiej jednakże strony trzeba liczyć się z tym, że model SaaS nie jest rozwiązaniem pozbawionym wad:
- Omawiany wariant wyklucza modyfikowanie kodu źródłowego strony, co ograniczania pole do popisu w zakresie dostosowywania wyglądu i funkcjonalności strony wedle indywidualnych preferencji.
- Uzależnienie od dostawcy oprogramowania – użytkownik nie ma żadnego wpływu na kwestie związane z rozwojem i aktualizowaniem oprogramowania, a także musi czekać na działania ze strony dostawcy w momencie pojawienia się różnych problemów. Ryzyko wystąpienia awarii jest stosunkowo wysokie.
Sklep na abonament atrakcyjnym miejscem dla klientów
Mając na uwadze wszelakie niedogodności wynikające z prowadzenia sklepu na abonament, wielu użytkowników zastanawia się nad tym czy w takim układzie w ogóle da się stworzyć atrakcyjne miejsce, które będzie przyciągać klientów. Odpowiedź brzmi – tak. Platformy oferujące opisywane tutaj usługi pozwalają użytkownikowi stworzyć unikalny projekt graficzny sklepu, co sprawia, że wyróżnia się on na tle wielu innych szablonów. Co prawda pobierane są za to dodatkowe opłaty, niemniej jednak naprawdę warto zastanowić się nad taką inwestycją – przy ogromnej konkurencji panującej w branży e-commerce nie można dzisiaj pozwolić sobie na falstart.
Sklepy działające w oparciu o model SaaS odznaczają się wysokim stopniem funkcjonalności, aczkolwiek kwestię wyboru platformy trzeba dokładnie przemyśleć. Najrozsądniej jest korzystać ze znanych skryptów – nawet, jeśli oznacza to większe wydatki. Poza tym abonamenty w poszczególnych firmach są dostępne w różnych wariantach, w związku z czym użytkownik wcale nie ma całkowicie związanych rąk.
Pojawia się przy tej sposobności jeszcze jedna ważna sprawa, a mianowicie taka, że sukces sklepu jest w bardzo dużej mierze uzależniony od odpowiedniej promocji. Tego typu działania przedsiębiorca musi podjąć już niezależnie od tego, jaką formę przybrał prowadzony przez niego sklep. E-markeing czy media społecznościowe to w przypadku sklepu internetowego absolutne podstawy. Dzięki licznym narzędziom da się prowadzić efektywne kampanie reklamowe – poza tym w tym obszarze zawsze można uzyskać wsparcie firm specjalizujących się w tego typu działaniach. Tak więc i sklep na abonament ma szanse wygenerować spory ruch na stronie i stać się rozpoznawalnym miejscem chętnie odwiedzanym przez coraz to nowych klientów.