W jaki sposób poznać faktyczne mocne i słabsze strony pracowników? Aby osiągać cele biznesowe, firmy potrzebują osób, które będą miały specyficzny zestaw kompetencji miękkich i twardych. O ile organizacje są w stanie bardzo szybko zweryfikować te drugie, to umiejętności miękkie są już znacznie trudniejsze w obiektywnej ocenie. Warto wówczas skorzystać z narzędzia Extended DISC®.
Dlaczego odkrywanie mocnych stron pracowników jest istotne?
Współczesne organizacje przykładają ogromną wagę do efektywności swoich pracowników, która oczywiście powinna być jak najwyższa. W wielu przypadkach jest jednak na odwrót – mimo kompetentnych pracowników nie zawsze wszystkie wskaźniki są wysoko. Firmy mogą w takich sytuacjach nie do końca wiedzieć, co jest przyczyną, zwłaszcza jeśli już mają poprawnie ułożone procesy i jasno określone zasady współpracy.
Jednym z powodów jest nieprawidłowe dopasowanie pracowników i stanowisk. Nie chodzi tu jednak o umiejętności twarde, ale o np. preferowaną rolę w grupie, styl zachowania, naturalne predyspozycje czy najważniejsze czynniki motywacyjne i stresogenne. Dopiero wówczas możemy lepiej zrozumieć, jak funkcjonują w firmie poszczególne osoby i czy faktycznie wykonują zadania, które najlepiej odzwierciedlają ich potencjał.
To istotne, gdyż w przeciwnym wypadku osoba, której talenty i kompetencje nie są wykorzystywane, może zetknąć się z wypaleniem zawodowym, syndromem oszusta, czy po prostu frustracją, której przyczyną jest to, że wykonuje pracę niezgodną ze swoimi możliwościami. Z drugiej strony wykorzystywanie potencjału może wpływać bardzo pozytywnie na satysfakcję z życia zawodowego.
Przeczytaj również: https://extended.tools/jak-odkryc-mocne-strony-pracownika/.
Mocne i słabe strony pracowników a Extended DISC®
Badanie Extended DISC® jest oparte na czterech podstawowych stylach zachowań, które nawiązują do prac Carla Gustava Junga. Narzędzie to opisuje styl komunikacji, ale także zawiera szczegółowy raport na temat motywatorów i czynników stresogennych występujących u danego pracownika.
Rezultatem wypełnionego on-line kwestionariusza jest procentowy udział zachowań w każdym z 4 stylów zachowań DISC®, gdzie D oznacza styl Dominujący, I to styl Towarzyski, S to styl Wspierający, a C to styl Dokładny. Każdy z nich opisuje zbiór charakterystycznych zachowań, np. styl Dominujący zawiera odwagę, koncentrację na celu i rywalizacji czy skłonność do stawiania sobie i innym wysokich wymagań. Szczegółowy raport z narzędzia umożliwia dogłębne poznanie pracownika. Szczególnie warto zwrócić uwagę na jego naturalne predyspozycje i zderzyć je z aktualnymi obowiązkami w firmie. Może się okazać, że efektywniejszym rozwiązaniem będzie zmiana stanowiska. W niektórych wypadkach może się okazać, że w organizacji po prostu brakuje określonych kompetencji. Wówczas firma może podjąć decyzję o rozpoczęciu rekrutacji lub np. zorganizowaniu specjalistycznych szkoleń z kompetencji miękkich, dzięki czemu braki zostaną uzupełnione. Bez względu na charakter zespołu i poszczególnych pracowników, w każdej organizacji jest pole do zmian i poprawy, aby maksymalnie podnieść efektywność.