Praca w domu – jak ją dobrze zaplanować?

0
2740

Praca w domu może być bardzo przyjemna i efektywna, lecz trzeba pamiętać, aby skupiać się wyłącznie na tych czynnościach, które są konieczne. W domu bowiem jest nam łatwo rozkojarzyć się i porzucić ważne czynności na rzecz przyjemności lub domowych obowiązków. Dlatego też, jeśli decydujemy się na pracę w domu, musimy być zdeterminowani i trzymać się podstawowych zasad, które przybliżą nas do osiągnięcia sukcesu.

Samodyscyplina podstawą pracy domowej

Jeśli decydujemy się na pracę w domu i nakładamy na siebie liczne obowiązki zawodowe, musimy się z nich wywiązać. Konieczne jest skontrolowanie domowych nawyków i oddzielenie ich od naszej pracy. Często bowiem wydaje nam się, że damy radę pracować, gdy w tle jest włączony telewizor, gdy rozmawiamy z kimś przez telefon, a nasza praca jest wydajna, mimo iż co chwilę robimy sobie przerwy – jeśli tak myślimy, to jesteśmy w błędzie.

We własnym domu również musimy stworzyć sobie sprzyjające pracy warunki i traktować to jak normalną pracę, w której spędzilibyśmy około ośmiu godzin dziennie. Warto więc ustalić sobie jasne cele lub każdego ranka tworzyć plan dnia, w którym zawrzemy wszystkie ważne zadania, które koniecznie musimy zrealizować w ciągu kilku godzin.

Z czym jeszcze wiąże się samodyscyplina? Z wczesnym wstawaniem. Nie myślmy sobie, że skoro pracujemy w domu, to możemy spać do oporu. Gdybyśmy pracowali w siedzibie firmy, zmuszeni bylibyśmy do codziennego wstawania między 6 a 7 rano, dzięki czemu około 8-9 zaczynamy pracę i szybciej ją skończymy. Takie same zasady powinny panować u nas w domu, dodatkowo nie tracimy czasu na dojazd, w efekcie czego możemy mieć skończoną pracę jeszcze wcześniej, niż pracując poza domem.

Pozbądźmy się wszelkich rzeczy, które mogłyby nas rozpraszać w pracy w domu

Każdy z nas łatwo ulega pokusom, zwłaszcza wtedy, gdy nikt nas nie kontroluje. Myślimy sobie, że przecież nic złego się nie stanie, gdy zrobimy część rzeczy jutro albo będziemy zwlekać z niektórymi obowiązkami.

W rzeczywistości rozleniwiamy się i tracimy nad sobą kontrolę. Musimy więc pozbyć się wszelkich rozpraszaczy:

  • telewizor koniecznie wyłączamy, jeśli dobrze pracuje nam się przy radiu, ustawmy taką głośność, która nie będzie nam przeszkadzać w skupieniu się,
  • w przypadku, gdy nie korzystamy z telefonu w celach służbowych – wyłączmy go. Będzie nas cały czas kusiło, aby gdzieś zadzwonić lub poszperać w internecie, co szybko okazałoby się jedynie stratą czasu. Niektóre osoby mają też tendencję do dzwonienia z każdym problemem, co tylko i wyłącznie oderwie nas od obowiązków, a nic dobrego w naszą pracę nie wniesie.
  • Jeśli jesteśmy zmuszeni korzystać z komputera podczas pracy, starajmy się wchodzić do internetu wyłącznie wtedy, kiedy jest to konieczne. Wchodząc na portale społecznościowe, informacyjne, czy plotkarskie, nawet dwie-trzy godziny zlecą nam w moment, a obowiązki same się nie zrealizują.

Zadbajmy o porządek na domowym biurku lub stole

To, co może nas dekoncentrować i zmniejszać naszą wydajność pracy to zdecydowanie bałagan – często na biurku walają nam się niepotrzebne papiery, resztki jedzenia, butelki z piciem czy kosmetyki. Takie rzeczy powinniśmy przechowywać w szufladach, a jeśli takich nie posiadamy – pod biurkiem lub w kuchni czy łazience.

Biurko bądź stół kuchenny są miejscem, na którym powinny znajdować się wyłącznie potrzebne rzeczy i akcesoria biurowe, zadbajmy też o to, aby regularnie ścierać kurz, dzięki czemu będziemy lepiej oddychać, a dotleniony mózg to z pewnością wydajniejsza praca.

Starajmy się pracować w pomieszczeniu, w którym znajduje się okno i wpływa dużo światła dziennego, co pobudzi nas do kreatywnej pracy i zwiększy naszą wydajność. Zapewnijmy sobie wygodne krzesło i odpowiednie ustawienie monitora, aby nasza pozycja była wygodna i nie pogarszała naszego samopoczucia. Zadbajmy też o nasze oczy, które mogą szybko się przemęczać.

Pamiętajmy o przerwach i posiłkach w pracy w domu

Niektórym wydaje się, że wydajna praca oznacza ciągłe wykonywanie zadań, brak przerw i nastawienie na osiągnięcie jak najwięcej sukcesów. Jest to jednak mylna teoria- aby wydajnie pracować, musimy co jakiś czas zrobić sobie chwile przerwy i odetchnąć od obowiązków. Najlepiej wstać, przejść się, rozciągnąć, by odciąć się od pracy i „zresetować” mózg.

W taki sposób zdystansujemy się też do tematów, nad którymi pracujemy, jeśli brakuje nam na przykład pomysłów na rozwiązanie danego problemu, jest szansa, że w ten sposób łatwiej i szybciej przyjdzie nam coś kreatywnego do głowy.

To zdecydowanie nasza przewaga, jeśli pracujemy w domu. Możemy w każdej chwili przyrządzić sobie dowolny posiłek, czy odpocząć, co również jest nam potrzebne, musimy tylko pamiętać, że wszystko musi mieć umiar. Najlepiej jest zaplanować wszystkie posiłki o konkretnych godzinach, wtedy możemy w taki sposób podzielić nasze obowiązki, że nie będziemy się musieli odrywać od pracy w połowie tematu.

Jeśli poczujemy brak weny, to znak, że czas zrobić sobie przerwę – wybierzmy się na krótki spacer, zadzwońmy do bliskiej osoby lub zrelaksujmy się, słuchając muzyki bądź oddając się innej ulubionej rozrywce – w ten sposób odświeżymy swój umysł i szybko powrócą nam kreatywne pomysły i rozwiązania problemów.

[Głosów:1    Średnia:5/5]