Fryzjerstwo to jedna z tych prac, której efekty widoczne są natychmiast po obsłużeniu klienta. Pasja i talent przekładają się bezpośrednio na wygląd i samopoczucie klienta oraz jego uznanie wyrażone np. w formie sowitego napiwku. Współczesny fryzjer to ważna postać w życiu każdego, komu nie jest obojętny jego wygląd. Fryzjerzy lubią nazywać się stylistami i choć dla klientów jest to tylko bardziej chwytliwa nazwa tego samego zawodu, jednak warto by zastanowić się, czy faktycznie od dzisiejszych fryzjerów nie wymaga się czegoś więcej niż strzyżenia i ułożenia?
Fryzjer, czy kreator wizerunku?
Topowi fryzjerzy mają w sobie coś z artysty, a raczej artystami są. Nie tylko tworzą fryzury, ale również, a może przede wszystkim, kreują wizerunek swojego klienta. Trafny dobór kolorów, stylu uczesania, formy fryzury, a nawet sposobu strzyżenia jest tym, co przesądza o sukcesie w zawodzie fryzjerskim. Przy czym tak samo ważne przy wyborze określonej propozycji jest stan włosów, jak i kształt twarzy, budowa ciała, barwa skóry i oczu, a nawet charakter klienta, czy styl, w którym czuje się on najlepiej, lub do którego dąży.
Obecnie klienci stawiają w dużej mierze na indywidualizm swojego wyglądu, zatem fryzjerzy mają spore pole do popisu. Praktycznie nic ich nie ogranicza poza ich własną wyobraźnią i umiejętnościami. Współcześni fryzjerzy mają szeroki dostęp zarówno do najlepszych, najnowocześniejszych kosmetyków oraz urządzeń, do ich dyspozycji jest szereg szkoleń, pokazów, roboczych spotkań, na których mogą doskonalić swój fach, dostępne są też wszelkie nowinki ze świata mody i urody. Z tym wszystkim łączą się większe wymagania klientów co do profesjonalizmu fryzjerów, ale również większe możliwości, dla tych, dla których ten zawód stał się pasją.
Zajęcie dla fryzjera
Dobór fryzury – według wielu ekspertów najtrudniejszym zadaniem fryzjera jest wsłuchanie się w potrzeby klienta. Umiejętność łączenia własnej wizji wyglądu z tym, czego oczekuje klient jest nie do przecenienia.
Kolejną lub jednoczesną czynnością jest ogólna ocena stanu skóry głowy i włosów oraz ich naturalnych cech (takich jak kolor, skręt, gęstość, itd.). To istotny element pracy fryzjera, gdyż pewne choroby mogą wykluczyć zastosowanie określonych zabiegów fryzjerskich, a naturalne predyspozycje włosów i ich stan w pewien sposób narzucają też dobór fryzury.
Kreowanie fryzury obejmuje zarówno fachowe strzyżenie, jak i koloryzację, czy dekoloryzację, ondulowanie włosów oraz ich ułożenie. Za każdą z tych czynności kryje się sporych rozmiarów wiedza i umiejętności.
O tym, jak istotna jest wiedza z zakresu użycia farb i środków rozjaśniających do włosów wie każdy, kto chociaż raz spróbował zmienić kolor włosów na własną rękę. Zielone przebarwienia, spalone końcówki, nieoczekiwane barwne plamy to tylko niektóre niespodzianki, na które można się narazić. Podobnie jak dobrze przeprowadzona koloryzacja, tak i ondulacja ma ogromny wpływ na zdrowie i wygląd włosów. Każde z tych działań wymaga wiedzy w zakresie chemicznego składu, oddziaływania wysokich temperatur, stosowanych proporcji środków chemicznych, itp.
Fryzjer musi też dostosować sposób strzyżenia włosów do ich grubości, podatności, czy skrętu. A dostępnych jest wiele technik, m.in. strzyżenie brzytwą, nożem chińskim, degażówkami, cieniowanie, efilowanie, itd. Od zastosowanej metody będzie zależeć, czy włosy będą się „same” układały, czy będą puszyste, czy może bardziej wygładzone.
Układanie włosów wiąże się przede wszystkim z rozwiniętymi zdolnościami manualnymi fryzjera i jego wyobraźnią. Obecnie dostępna jest spora ilość szkoleń, które inspirują i informują o nowych technikach, materiałach, trendach w tym zakresie. Umiejętność układania włosów jest bardzo przydatna np. przy uczesaniach ślubnych, gdzie trzeba się szczególnie wykazać talentem i wyobraźnią.
Na stałe w ofertach salonów fryzjerskich zagościła usługa przedłużania włosów za pomocą doczepianych różnymi technikami pasem włosów, ale pojawiają się coraz to nowsze propozycje usług fryzjerskich.
Nasz krajobraz ostatnio wzbogacają coraz liczniej powstające „barber shopy”, czyli miejsca, gdzie fryzjerzy, zwani też barberami dbają, strzygą, przerzedzają, formują męskie brody i wąsy. Moda na brody pokazuje jak elastyczni są przedstawiciele zawodu fryzjera. Sam pomysł powrotu panów do bardzo męskiego wyglądu i eksponowania zarostu z pewnością zrodził się przy udziale fryzjerów stylistów, którzy odpowiedzieli na ogromną potrzebę zmian, kreowania nowego, modnego wizerunku wśród męskiej części klienteli. Rosnąca popularność tego rodzaju wyglądu w szybkim tempie doprowadziła do dostosowania oferty salonów fryzjerskich do potrzeb konsumentów, a nawet wprowadzenia wąskiej specjalizacji w zawodzie.
Czystość, estetyka, nowoczesność
Nieco uboczne, ale bardzo mocno wpływające na sukces salonu fryzjerskiego są wszystkie czynności, które prowadzą do stałej, nieskazitelnej czystości narzędzi, elementów wyposażenia i całego pomieszczenia. To wysoko doceniany przez klientów aspekt działalności fryzjerskiej, a w dobie wysoko postawionej poprzeczki przez służby państwowe (Sanepid) jest to narzucona przepisami konieczność.
Równie ważna jest estetyka pomieszczeń. Dobrze urządzony salon to nie wszystko. Fryzjer musi dbać, aby po każdej wykonanej usłudze odłożyć użyte środki i narzędzia w miejsce do tego przeznaczone. W podręcznikach do nauki zawodu oraz wszelkiego rodzaju opracowaniach zwraca się uwagę także na schludny i modny wygląd pracownika salonu fryzjerskiego. Popularne przysłowie, iż „szewc bez butów chodzi” w tym przypadku nie powinno mieć zastosowania, gdyż klienci bardzo często podświadomie wybierają fryzjerów, którzy sami mają dobrze dobrane i zadbane fryzury.
Fryzjer w swojej pracy coraz częściej wykorzystuje techniki komputerowe. Badanie struktury włosa i możliwość pokazania jej klientom np. przed i po pielęgnacji przeprowadzonej przez fryzjera może skutecznie zachęcić do częstszego odwiedzania salonu lub zakupu sugerowanych przez fachowca kosmetyków. Dość popularne jest też wykorzystywanie komputerów jako pomocy przy doborze fryzury lub koloru włosów. Dla tych klientów, którzy nie do końca ufają wizjom stylisty lub po prostu są niezdecydowani, może to być zachęta do dokonania ostatecznego wyboru, a fryzjerowi komputer może pomóc skrócić czas świadczenia usługi.
Interpersonalne zdolności fryzjera
Praca fryzjera w bardzo dużej części polega na umiejętnej rozmowie z klientem. Zadowolenie klienta z obsługi często zależy od tego, czy został on wysłuchany w kwestii jego oczekiwań, zatem i rozmowa powinna polegać na słuchaniu, dopytywaniu, potwierdzaniu tego, co zostało ustalone, przedstawianiu swoich propozycji. Ważna jest też miła i niezobowiązująca konwersacja w trakcie pracy nad fryzurą. Często klienci przychodzą z nadzieją, że będą mogli poplotkować, wymienić poglądy na odbiegające od usługi tematy, odreagować stres po całym dniu. Czasem niestety zdarzają się także klienci niezbyt sympatyczni, bądź niezadowoleni z wykonanej usługi, zadaniem fryzjera jest wówczas grzeczne i merytoryczne odniesienie się do zarzutów. To umiejętność, którą nie każdy posiada, czasem przychodzi ona z czasem. Jednak nie należy zaniedbywać pracy nad umiejętnościami interpersonalnymi, gdyż często decydują one o wyborze tego, a nie innego fachowca.