Branża reklamowa zmieniła się w ostatnich latach nie do poznania. Przedsiębiorcy – wielkie korporacje jak i małe rodzinne firmy – odchodzą od tradycyjnego marketingu i stawiają na internet. To tam przeniosło się życie prywatne miliardów ludzi i to tam warto się reklamować. Ten dynamiczny rozwój branży to ogromna szansa na znalezienie dobrego zatrudnienia dla copywriterów!
Na czym polega praca?
Zacznijmy od tego, że copywriter zajmuje się tworzeniem: pisaniem, wymyślaniem i kreowaniem. Osoba zatrudniona na tym stanowisku najczęściej współpracuje przy projektowaniu kampanii reklamowych i odpowiada za zawartość merytoryczną stron internetowych.
Już sam opis stanowiska jasno wskazuje, że copywriter to praca nie dla każdego. Jednak z drugiej strony sprofilowane wykształcenie czy doświadczenie w tym przypadku wcale nie są tak ważne. Dziś liczą się umiejętności i cechy kandydata, które może wykorzystać w pracy. I to właśnie te informacje warto wyeksponować w CV, starając się o posadę copywritera.
1. Kreatywność to podstawa
Copywriter, jak już wspomnieliśmy, ma swój udział w tworzeniu kampanii reklamowych. Najczęściej odpowiada za stronę tekstową reklamy: scenariusz filmu reklamowego, spotu radiowego czy chociażby treści ulotki. Nikomu chyba nie trzeba udowadniać kolosalnego znaczenia kreatywności, pomysłowości i świeżego umysłu takiego pracownika.
2. Lekkie pióro i wyobraźnia biznesowa w cenie
Ten punkt zawiera niejeden przykład cv na stanowisko copywritera. To szalenie istotne cechy, bo w końcu trudno zarabiać na pisaniu mając problem ze sklejeniem jednego sensownego zdania. Bogate słownictwo, znajomość zasad stylistyki, gramatyki i ortografii to zdecydowanie dobry i ważny początek na drodze po upragnioną pracę.
Nie można zapominać też o wyobraźni biznesowej. W końcu to najczęściej duże firmy i korporacje zlecają nam zadanie do wykonania i mają w tym określony cel. Copywriter powinien umieć sprecyzować oczekiwania klienta i efekt, który daną reklamą czy tekstem chce osiągnąć. W tym przypadku, oprócz znajomości internetu, ogromne znaczenie mają też znajomość zasad rządzących rynkiem i umiejętność aktywnego słuchania.
3. Rzetelność i terminowość na wagę złota
W zawodzie copywritera to bez wątpienia jedno z podstawowych wymagań. Dobry copywriter to taki, który nie powiela wykorzystanych już kiedyś pomysłów. Nie bez powodu mówi się, że reklama nie toleruje schematów, a świeżość koncepcji determinuje sukces projektu. Ważna jest też rzetelność. Nie ma mowy o nielegalnym kopiowaniu treści z innych źródeł. To grozi naruszeniem praw autorskich. Takie incydenty to dla copywritera często koniec kariery, a dla firmy poważna rysa na wizerunku.
W tym miejscu nie sposób nie wspomnieć też o terminowości. Klient, zlecając nam zadanie, wyznacza czas jego realizacji. To tak zwany „deadline”. Obiecanych terminów trzeba dotrzymywać, a opóźnienia mogą skutkować nawet zerwaniem umowy. Z tego powodu dobry copywriter jest świetnie zorganizowany. Panowanie nad czasem i skuteczne zarządzanie zadaniami wielokrotnie pozwala uniknąć klęski.
Gdzie szukać zleceniodawców?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Pracy można szukać na różnych portalach, gdzie firmy zgłaszają zazwyczaj zapotrzebowanie na wykonawcę danego projektu. Oczywiście jeśli stronom będzie dobrze się współpracowało, jedno zakończone zlecenie może generować kolejne.
Warto wspomnieć, że wiele firm na stałe chce się związać z copywriterem. Aplikując na takie stanowisko oprócz CV dobrze wystać swoje portfolio. To nic innego jak przegląd naszego dotychczasowego dorobku zawodowego.
Bez wątpienia życiorys i wspomniane portfolio to szalenie istotny element walki o zatrudnienie, jednak to dopiero początek. Jeśli nasza oferta wpadnie w oko pracodawcy, dostaniemy zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. Co warto wiedzieć przed takim spotkaniem?
Przede wszystkim taka rozmowa to doskonała szansa, do potwierdzenia umieszczonych w CV umiejętności. Zespół rekrutujący słucha uważnie każdego naszego słowa. Te wypowiedzi mogą nam zaszkodzić, bądź zbliżyć do sukcesu. Szczęściu można jednak pomóc, mając na uwadze kilka ważnych detali.
1. Pokaż, że jesteś osobą komunikatywną
Na spotkaniu oko w oko z pracodawcą liczy się profesjonalizm, ale to nie oznacza, że całość musi przebiegać w grobowej atmosferze. Uśmiech i wysoki poziom kultury osobistej zdecydowanie są po Twojej stronie i mogą Ci tylko pomóc. Komunikatywność na stanowisku copywritera ma ogromne znaczenie, bo przy projekcie trzeba przecież stale kontaktować się ze zleceniodawcą, omawiać szczegóły i ustalać warunki. Dla indywidualisty, mającego problemy w takim kontakcie, to może być nie do przebrnięcia.
2. Panuj nad emocjami!
Pracodawca doskonale wyczuje stres i brak pewności siebie, a to raczej nie pomaga w przekonaniu do swojej oferty. Z tego powodu – jeszcze przed rozpoczęciem rozmowy – warto postawić na proste techniki relaksacyjne. To chociażby seria głębokich oddechów. Pomaga opanować mocno bijące serce i nieco spowolnić tętno. Gdy już to zrobimy – śmiało możemy zacząć bój o wymarzone stanowisko pracy!