Skuteczna komunikacja – jak się komunikować z innymi ludźmi?

0
22120

Umiejętność komunikacji wcale nie należy do najłatwiejszych tym bardziej, że towarzyszy nam wiele przeszkód uniemożliwiających nam prowadzenie właściwej rozmowy.  Warto jednak zaznajomić się z odpowiednimi technikami komunikacyjnymi, by w życiu codziennym z łatwością komunikować się z innymi ludźmi.

Komunikacja werbalna oraz niewerbalna

Pierwszy rodzaj – komunikacja werbalna opiera się na przekazie słownym, który wykorzystujemy podczas bezpośredniej rozmowy z drugą osobą, pisania maili czy czytania książki. Ten rodzaj porozumiewania się określany jest jako mało precyzyjny z uwagi na to, iż wypowiedziane zdania można interpretować na różne sposoby, a dokładne znaczenie zna wyłącznie nadawca, który sama sformułował daną wypowiedź.

Komunikacja niewerbalna natomiast tyczy się sygnałów, które wysyłamy w celu wyrażenia naszych emocji, postaw czy nastrojów. Tutaj wiele gestów jest mimowolnych i spontanicznych, jak na przykład drżące ręce przy stresowej sytuacji. W taki sposób druga strona może wyczytać z naszego zachowania wiele cennych informacji, na przykład to czy jesteśmy pewni siebie, jaki mamy stosunek do rozmówcy oraz czy jesteśmy szczerzy i lojalni wobec drugiej osoby.

Za pomocą gestów, czy mimiki twarzy możemy wpłynąć na proces rozmowy i dostosować się do rozmówcy, możemy także wywołać konkretne odczucia u drugiej osoby i wpłynąć na nie. Przykładowo: jeśli mamy do czynienia z osobą, która bardzo stresuje się rozmową, warto  mówić do niej nieco ciszej i spokojniej, a także lekko uśmiechać się, by wywołać poczucie bezpieczeństwa.

Komunikując się w sposób niewerbalny musimy również uważać na nasze zachowanie i kontrolować je, ponieważ niektóre spontaniczne gesty mogą wprawić nas lub rozmówcę w zakłopotanie i zboczymy ze ścieżki rozmowy, którą chcieliśmy podążać, osiągając niekorzystny dla nas cel.

Pierwszy krok skutecznej komunikacji – chęć porozumienia z obu stron

Aby móc skutecznie komunikować się, zarówno jedna, jak i druga strona musi mieć właściwe intencje, czyli chęć porozumienia. Tutaj najważniejsze jest precyzyjne przekazanie swoich myśli, aby nasz rozmówca bez problemu odczytał je i wiedział o co konkretnie nam chodzi. Istotne jest także staranne słuchanie przekazu i utwierdzanie, że doskonale rozumiemy sens słów kierowanych w naszą stronę, czyli potrafimy je odkodować oraz właściwie zinterpretować.

Bardzo ważne jest, aby istotne informacje przekazywać wtedy, gdy sprzyjają ku temu odpowiednie warunki, na przykład: jeśli chcemy poinformować bliską osobę o tym, że udało nam się zdobyć wymarzoną pracę nie powinniśmy robić tego idąc po zatłoczonej ulicy, gdzie szum tramwajów, autobusów i rozmowy innych ludzi utrudniają nam skuteczną komunikację. W tym celu warto udać się do cichego pomieszczenia, gdzie spokojnie można usiąść i odbyć ważną dla nas rozmowę.

Bądźmy wiarygodni w komunikowaniu się z innymi ludźmi

Istotne w sprawnej komunikacji jest to, by inni postrzegali nas jako osobę wiarygodną.

Możemy uczynić to w następujący sposób:

  • mówmy wprost o co nam chodzi,
  • przekazujmy wiadomości w sposób logiczny i z dużym zaangażowaniem,
  • wypowiadajmy się wyłącznie na tematy, które dobrze znamy,
  • zwróćmy uwagę na relację, która łączy nas z drugą stroną, jeśli lubimy się nawzajem i nie rywalizujemy istnieje duże prawdopodobieństwo, że zostaniemy odebrani w sposób wiarygodny,
  • traktujmy rozmówcę ciepło i z życzliwością,
  • wypowiadajmy się w sposób dynamiczny co sprawi, że w oczach innych staniemy się silniejsi, bardziej stanowczy oraz wiarygodni.
Podczas komunikacji z ludźmi stosujmy pytania otwarte

Gdy chcemy w pełni zrozumieć drugą osobę i być przez nią postrzeganą w sposób pozytywny, musimy dobrze poznać intencje naszego rozmówcy stosując na przykład pytania otwarte, czyli zaczynające się od słów: jak, dlaczego, kiedy lub kto. W ten sposób dajemy drugiej stronie możliwość swobodnej wypowiedzi i poczucie, że jest się słuchanym i rozumianym. Pytania otwarte nie wywierają też na rozmówcy żadnej presji, w przeciwieństwie do pytań zamkniętych, na które należy odpowiedzieć tak lub nie, ograniczając swobodę wypowiedzi.

Komunikacja wzrokowa

Mawia się, że z oczu można wyczytać wszystko: radość, smutek, zdenerwowanie czy strach, to one najszybciej zdradzają nasze myśli oraz emocje. Jeśli chcemy skutecznie komunikować się z ludźmi musimy wziąć pod uwagę wyraz naszych oczu, spoglądając również w głąb oczu naszego rozmówcy możemy odczytać jego intencje.

Jeśli dochodzi do sytuacji, w której jedna ze stron unika kontaktu wzrokowego może oznaczać to, że jesteśmy lekceważeni lub traktowani obojętnie. Nie należy też popadać ze skrajności w skrajność i wbijać nieustannie wzrok w drugą osobę. Najlepiej jest kierować wzrok w trójkąt między oczami, nosem oraz ustami, od czasu do czasu możemy przytaknąć głową, co powinno zostać pozytywnie odebrane przez naszego rozmówcę.

Komunikując się nie zapomnijmy również o informacjach zwrotnych, które ważne są zarówno dla nadawcy, jak i dla odbiorcy. Ten rodzaj informacji dotyczy nie tylko pozytywnych, ale także negatywnych konsekwencji zachowań odbiorcy: w ten sposób należy przyjąć oraz przekazać krytyczne uwagi, które powinny wnieść do rozmowy wiele dobrego.

[Głosów:29    Średnia:2.3/5]