Jak założyć zakład fryzjerski krok po kroku

0
5297

Wielu fryzjerów po kilku latach pracy i zdobyciu doświadczenia marzy o otwarciu własnego salonu fryzjerskiego. I jest to bardzo dobry krok w kierunku dalszego rozwoju zawodowego, ale trzeba się do niego dobrze przygotować. Własny salon fryzjerski to już nie tylko robienie cudów z włosami klienta, ale także własny biznes, który musi zapewnić nie tylko środki na utrzymanie salonu, ale także zysk. Jeszcze przed otwarciem zakładu właściciel musi się wykazać umiejętnościami menadżerskimi i znajomością obowiązujących przepisów. Nasz poradnik pomoże przygotować się do nowego wyzwania i uniknąć czyhających pułapek.

Salon fryzjerski – wymogi lokalowe

Salon fryzjerski jest zakładem świadczącym usługi dla ludności, więc przede wszystkim powinien gwarantować bezpieczeństwo swoim klientom. Problem polega na tym, że obecnie nie ma żadnego aktu prawnego, który określałby wymagania dla salonów fryzjerskich. 17 lutego 2004 r. zostało wydane rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych wymagań, które powinny spełniać zakłady fryzjerskie kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej. Rozporządzenie to jednak zostało uchylone, a w jego miejsce nie pojawił się nowy akt prawny.

salon fryzjerski

Co w takim razie mają zrobić właściciele salonów, by nie narazić się na kary nakładane przez Sanepid? Najczęściej nadal korzystają z tego rozporządzenia oraz ustawy Prawo Budowlane z 1995 r w sprawie szczegółowych wymagań dla lokali świadczących usługi dla ludności.

Najważniejsze warunki jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie to:

  • wejście do lokalu może być wspólne dla klientów i personelu, ale nie może prowadzić przez pomieszczenia niezwiązane ze świadczonymi usługami,
  • w pomieszczeniu muszą być wyodrębnione co najmniej trzy pomieszczenia – dla świadczenia usług, poczekalnia dla klientów, pomieszczenie socjalne dla pracowników,
  • w lokalu musi znajdować się toaleta wyposażona w miskę ustępową, umywalkę, papier toaletowy, mydło w dozowniku oraz ręczniki jednorazowe,
  • pomieszczenie do przechowywania sprzętu do utrzymania czystości (mopy, miotły, wiadra, szufelki) wraz ze zlewem zamontowanym na wysokości 0,5 m,
  • szafa do przechowywania kosmetyków,
  • szafa do przechowywania czystej i brudnej odzieży – brudna odzież musi być w osobnych pojemnikach lub workach,
  • instalacja wodociągowa zapewniająca ciepłą i zimną wodę,
  • kanalizacja odprowadzająca ścieki,
  • sprawna wentylacja.

Pranie brudnej odzieży roboczej i ręczników powinno odbywać się poza zakładem fryzjerskim, ewentualnie trzeba wydzielić kolejne pomieszczenie.

Działalność gospodarcza

Salon fryzjerski jest zakładem usługowym świadczącym odpłatne usługi w trybie ciągłym, dlatego jego właściciel ma obowiązek zarejestrować firmę przed otwarciem salonu.

Rejestracja firmy

Rejestracja firmy jest procesem stosunkowo prostym, wystarczy udać się do odpowiedniego urzędu gminy i wypełnić wniosek rejestracyjny. Właściciel może zarejestrować działalność jednoosobową, spółkę cywilną lub spółkę kapitałową. Dla osób rozpoczynających działalność w branży fryzjerskiej najlepszą opcją jest jednoosobowa działalność gospodarcza.

Przy rejestracji koniecznie trzeba podać nazwę firmy. Musi składać się z imienia i nazwiska właściciela i nazwy salonu. Warto dokładnie ją przemyśleć, bo będzie widniała na szyldzie, wizytówkach i innych materiałach reklamowych.

Kolejną sprawą na którą trzeba zwrócić uwagę to data rejestracji i data rozpoczęcia działalności, nie muszą być tożsame. Pierwsza umożliwia dokonywanie zakupów na faktury i wliczenie ich do kosztów, druga oznacza faktyczne rozpoczęcie świadczenie usług, ich rejestrację i powstanie obowiązku podatkowego oraz płacenie składek do ZUS.

Na formularzu rejestracyjnym trzeba także podać kod PKD (Polska Klasyfikacja Działalności), najlepiej od razu podać kod rozszerzony, czyli nie tylko usługi fryzjerskie, ale także rozszerzone. Rejestracja jest bezpłatna a urząd od razu umieszcza ją w CEiDG.

ZUS

Po zarejestrowaniu firmy właściciel ma 7 dni na zgłoszenie jej do ZUS na druku ZUS ZUA. Niestety składki na ubezpieczenie społeczne będą największą daniną jaką będzie musiał płacić bez względu na wysokość osiąganych dochodów. Na szczęście przez 2 pierwsze lata działalności może korzystać z różnego rodzaju ulg.

Także w przypadku zatrudnienia pracowników musi zgłosić ich w ciągu 7 dni, składki będą zależne od rodzaju umowy, wymiaru czasu pracy oraz wypłacanego wynagrodzenia, tutaj żadnych ulg nie ma.

Urząd Skarbowy

Każdy właściciel firmy musi wybrać formę opodatkowania. Dokonuje tego już podczas wypełniania formularza rejestracyjnego firmy. Do wyboru ma:

  • zasady ogólne – 17% podatku od dochodu,
  • podatek liniowy – 19%,
  • ryczałt ewidencjonowany – 8,5% od obrotu,

karta podatkowa – stawka zależna od rodzaju świadczonych usług i wielkości miasta.

Podatek liniowy dla zakładu fryzjerskiego jest zupełnie nieopłacalny. W przypadku zasad ogólnych podatnik ma prawo odliczenia kosztów od osiąganego obrotu, wymaga prowadzenia KPiR. Przy opodatkowaniu zryczałtowanym nie ma możliwości odliczania kosztów, czyli czynszu za lokal, kosztów pracowniczych, kosztów zakupu środków kosmetycznych. Księgowość jest znacznie uproszczona podobnie jak w przypadku karty podatkowej. Tutaj zobowiązanie podatkowe ustalane jest odgórnie i nie ma żadnego związku z obrotem i dochodami. Dla małych zakładów fryzjerskich to chyba najkorzystniejsza forma opodatkowania.

Właściciele, którzy nie znają się na zawiłościach systemu podatkowego i ubezpieczeniowego powinni obsługę księgową zlecić firmie zewnętrznej. Miesięczny koszt waha się od 100 do 200 zł, ale biuro księgowe nie tylko rozliczy zobowiązania miesięczne, ale także rozliczy PITy roczne firmy i pracowników.

Biznesplan to podstawa

Podstawą sukcesu każdego pomysłu na własną firmę jest dobrze przygotowany biznesplan, który powinien uwzględniać wszystkie mocne i słabe strony planowanego biznesu. Najważniejsze z nich to oferta, grupa docelowa, lokalizacja, konkurencja.

Samo mycie, strzyżenie i modelowanie włosów to za mało, by salon fryzjerski odniósł sukces. Obecnie klient oczekuje kompleksowej usługi, czyli odżywienia włosów, ich zagęszczenia, przedłużenia. Chętnie skorzystałby także z zabiegów kosmetycznych i usług wizażystki. Jeśli warunki lokalowe w salonie fryzjerskim pozwalają na to, to warto zaplanować dodatkowe stanowiska na tego typu usługi.

Coraz więcej salonów fryzjerskich kieruje swoje usługi do określonej grupy docelowej, np. kobiet, mężczyzn, dzieci, nastolatków. Taka specjalizacja sprawdzi się tylko w dużych miastach i w przypadku salonów usytuowanych w dużych centrach handlowych. W pozostałych przypadkach bezpieczniejszym rozwiązaniem jest oferowanie usług skierowanych do dużej grupy docelowej.

Lokalizacja i konkurencja to najważniejsze elementy wpływające na sukces działalności gospodarczej. Właściciel salonu fryzjerskiego staje przed dylematem czy lepiej otworzyć salon w centrum, gdzie konkurencja jest duża, czy może lepszym wyborem będzie tańszy lokal na osiedlu.

Odpowiedź na tego typu pytania nie jest prosta. W centrum miasta przepływ klientów jest bardzo duży, przemieszczają się między domem i miejscem pracy. Najczęściej po drodze chcą załatwić zakupy, fryzjera i jeszcze parę rzeczy, z reguły zawsze się im spieszy. Jeżeli po pierwszej wizycie będą zadowoleni, to na drugi raz ją odpowiednio wcześniej zarezerwują.

Otwarcie działalności gospodarczej na osiedlu lub w mniejszych miejscowościach też ma swoje zalety. Po pierwsze ceny najmu lokalu są znacznie niższe, po drugie konkurencja jest znacznie mniejsza. Nie oznacza to jednak, że oferta może być słabsza, niezadowolony klient będzie korzystał z usług salonu fryzjerskiego w centrum.

Fryzjer to trochę jak ksiądz, klienci nie tylko chcą zmienić swoją fryzurę, ale potrzebują osoby, z którą potrzebują się podzielić swoimi sukcesami i troskami. Bardzo często nawiązują dobre relacje z fryzjerem i pozostają mu wierni bez względu na to jak często zmienia miejsca pracy.

Aplikacja Estetio

Bardzo przydatną opcją w przypadku prowadzenia salonu fryzjerskiego okazuje się oprogramowanie dla fryzjerów Estetio. Dzięki niemu, wszystko co najbardziej istotne znajduje się w jednym miejscu – terminy wizyt, możliwość zarządzania kalendarzem, baza Klientów i inne. Opcja ta naprawdę się opłaca i zdecydowanie należy wziąć ją pod uwagę. 

Ile to kosztuje

Niestety otwarcie własnego zakładu fryzjerskiego wiąże się ze sporymi kosztami. Szacuje się, że koszty te oscylują między 50 a 100 tys. zł. Na ogólną sumę składa się koszt wyremontowania i dostosowania lokalu, wyposażenie salonu w stanowiska, miskę do mycia włosów, suszarki do włosów, lokówki, prostownice. Do tego należy doliczyć drobne narzędzia jak szczotki, nożyczki, brzytwy i maszynki fryzjerskie.

Niebagatelną pozycję w kosztorysie będą stanowiły także meble do poczekalni, szafki przy stanowiskach fryzjerskich. Nie warto szukać tu oszczędności, bo stare przysłowie mówi „jak cię widzą, tak cię piszą”. Wrażenia wizualne dla klientów są niezwykle istotne, więc warto zadbać o każdy szczegół, który stworzy odpowiedni klimat.

Koszty związane z otworzeniem salonu fryzjerskiego można zmniejszyć dzięki dotacjom z funduszy krajowych i unijnych przeznaczonych na aktywizację zawodową. Dla wielu osób to sposób na podniesienie standardu lokalu i jego lepsze wyposażenie.

Koszty początkowe można także obniżyć dzięki kupowaniu wyposażenia na rynku wtórnym, ale trzeba zwracać uwagę, by sprzęt był sprawny i niezniszczony.

Alternatywą jest otwarcie salonu fryzjerskiego na zasadzie franczyzy. Koszty związane z dostosowaniem lokalu i jego wyposażeniem pokrywa franczyzodawca, ale w zamian za to trzeba wykupić licencję i płacić później co miesiąc koszty licencyjne. W przypadku marek o utrwalonej pozycji na rynku jest to bardziej opłacalne niż budowanie własnej marki. Trzeba jednak pamiętać o zachowaniu wszystkich standardów wymaganych przez firmę macierzystą. Dotyczy to nie tylko umiejętności pracowników (mają szkolenia), ale także stosowania kosmetyków do włosów określonych marek.

Jak osiągnąć sukces

Nie jest sztuką otworzyć działalność gospodarczą, sztuką jest utrzymanie biznesu przez 2-3 lata, a potem droga do sukcesu jest łatwiejsza.

Wiadomo, że początkowo salon fryzjerski będzie generował straty związane z kosztami bieżącej działalności i małą liczbą klientów. W pierwszym okresie właściciel powinien skoncentrować się na budowie marki, czyli najlepszej jakości usług świadczonych w salonie fryzjerskim. Nie ma lepszej formy reklamy, niż opinie zadowolonych klientów. Nie ma znaczenia, czy ocena przekazywana jest koleżance w pracy czy na forum internetowym, zawsze wiąże się to z nowym klientem.

Najważniejszym elementem są pracownicy, którzy powinni być fachowcami w swoim zawodzie, powinni także stale doskonalić swoje umiejętności. Wiele firm kosmetycznych organizuje bezpłatne szkolenia doskonalące i zapoznające z najnowszymi trendami we fryzjerstwie. Salon fryzjerski więcej zyska na drogim pracowniku o wysokich kwalifikacjach niż na tanim fryzjerze, który nie potrafi dobrać fryzury do kształtu twarzy i rodzaju włosów.

Dobrym sposobem na pozyskiwanie nowych klientów jest organizowanie promocji dla określonych grup klientów. To bardzo dobry sposób na zwiększenie ruchu w martwych godzinach, np. dla emerytów, dla studentów, dla bezrobotnych. Zadowoleni z usług wygenerują kolejną grupę klientów.

O klienta trzeba dbać i stale go dopieszczać, będzie czuł się dowartościowany, a nie jak kolejny numerek w kolejce. Warto do tego wykorzystać prosty program Estetio specjalnie dedykowany dla salonów fryzjerskich. Jest niezwykle prosty w obsłudze, ale równocześnie spełnia wiele podstawowych funkcji. Pozwala na ustalenie grafiku pracowników, tworzy kalendarz wizyt klientów. Jednak najważniejsze są jego funkcje związane z marketingiem.

Program tworzy wizytówki reklamowe, umożliwia rezerwację terminu drogą online (bardzo wygodna forma dla klientów), automatycznie wysyła powiadomienia przypominających o wizycie, aktualnych promocjach. To bardzo dobra forma do utrzymania stałego kontaktu z klientem, wie że o nim pamiętamy.

Program dostosowany jest do obowiązującej ustawy RODO chroniącej dane osobowe. Przetwarzanie danych i dane osobowe chronione są automatycznie przez program. Klient otrzymuje informację o sposobie przetwarzania danych i sposobie ich wykorzystywania.

Salon fryzjerski dzięki Estetio możne także śledzić opinie klientów, które zbierane są automatycznie. Na negatywne nie ma się co obrażać, ale należy dokładnie je przeanalizować i wykorzystać do podnoszenia jakości usług.

Salon fryzjerski to duże wyzwanie, ale dobrze przemyślana strategia, systematyczne budowanie marki i zdobywanie klientów w dłuższej perspektywie czasu doprowadzą do sukcesu.

[Głosów:2    Średnia:4/5]