Franczyza – koszt prowadzenia małego sklepu w Polsce

0
1400

Podczas dyskusji na temat dobrych, stabilnych źródeł dochodu w roku 2020, wiele osób podkreśla rolę rosnących kosztów działalności. Przyjrzymy się dziś kosztom i możliwościom, jakie daje współpraca z siecią franczyzową.

Franczyza, czyli współpraca

System franczyzowy to dwa podmioty – franczyzobiorca i franczyzodawca. Ajent prowadzi placówkę firmy, która dysponuje ogromnymi nakładami reklamowymi, franczyzodawca odwdzięcza mu się odpowiednim know-how i systemem logistyki, sprzedaży, aplikacjami, czyli wszystkim, czego mu potrzeba. W przypadku franczyzy mamy do czynienia z czymś podobnym do zwykłej działalności gospodarczej. My, jako ajent, jesteśmy odpowiedzialni za poprawę sprzedaży. Jednak mamy za sobą stabilnego, rozpoznawalnego gracza na rynku. Układ ten faworyzuje franczyzodawcę – zapewnia mu własność prowadzonej naszej placówki i w zasadzie sprawia, że jest on naszym bezpośrednim zwierzchnikiem. Nie do końca tak to wygląda. Na rozruch małej inicjatywy potrzebne są setki tysięcy złotych. Niezależnie od tego, czy jest to sklep, restauracja, salon fryzjerski – są to ogromne koszty. W przypadku franczyzy to nie my je ponosimy – przynajmniej nie w całości. Są także pewne bardziej ukryte, mniej orientacyjne korzyści z systemu franczyzowego – zyskujemy dostęp do bogatej sieci logistycznej. Przyjrzyjmy się więc, jak wygląda sytuacja w Polsce – czy taka działalność ma szansę być dla nas opłacalna i nie utopimy się w kosztach? Przeanalizujmy to na podstawie największej sieci marketów w Polsce – Żabka. Franczyza ta ma aż 6 000 lokali i zatrudnia 4 500 ajentów. To dobry punkt wyjścia do naszych rozmyślań.

Żabka – franczyza – koszt wejścia na rynek jest niewielki

Nie musimy wpłacać dużej opłaty wstępnej. W 2020 roku wynosi ona około 5 000 złotych. Jest w nią wliczana wypłata dla pracowników za pierwszy miesiąc pracy, dostawa artykułów z lokalnych zakładów produkcyjnych oraz pełne zaopatrzenie sklepu. To dosyć niewielki koszt. Czy w coś jeszcze musimy zainwestować, zanim trafi do nas wypełniony towarami sklep Żabka? Franczyza w tym wypadku faktycznie wiąże się z niskim progiem wejścia. Know-how, sieć logistyczna, ekspercka pomoc w prowadzeniu działalności – to wszystko mamy zapewnione. Przejdźmy powoli do dużo ważniejszego tematu – zarobków.

Żabka – franczyza z dużymi możliwościami dla nowych ajentów

Żabka ma aktualnie ciekawą promocję. Dla ajentów, którzy chcą rozpocząć swoją pracę w najbliższym czasie, przewidziana jest bardzo wysoka stawka – 16 000 złotych przychodu netto. Jest to przychód w skali miesiąca i dotyczy on pierwszego roku działalności. Oczywiście nie jest to dochód, który dostaniemy, nawet jeśli nic nie zrobimy. Sieć broni się w uczciwy sposób przed nieuczciwymi ajentami. Układ wygląda tak, że lokal musi być otwarty przez określoną ilość godzin w niedzielę i święta (przynajmniej część), a jakość naszych usług musi mieścić się w normie marki (jednak nie musimy spełnić 100% – spokojnie, nowi ajenci mogliby mieć z tym problem).

Żabka – franczyza – koszty wydają się niskie w porównaniu do zarobków?

W zasadzie ciężko jest dokładnie oszacować, jak będą wyglądały koszty prowadzenia konkretnej placówki. Jednak w ramach promocji 16 000 złotych przychodu gwarantowanego wygląda na to, że to bardzo „bezpieczna” kwota. Chodzi o to, by móc zapewnić ajentowi dogodne warunki zarobkowe, by pozostał na dłużej z siecią Żabka. Franczyza najwyraźniej w tym wypadku może dawać naprawdę ogromne możliwości.

[Głosów:0    Średnia:0/5]