W dużych korporacjach i firmach często występuje takie określenie jak zarządzanie projektami. Najczęściej ta czynność przypada osobie kierującej zespołem, lub specjalnie uprawnionej do tego typu czynności. Jest to nic innego jak zaplanowanie, a następnie przeprowadzenie danego projektu, do czego konieczne jest posiadanie określonych umiejętności. Dlaczego zarządzanie projektami jest tak ważne, i jak robić to skutecznie, by firma osiągała jak najlepsze wyniki?
Odpowiednie przygotowanie i wiedza
Zarządzanie projektami często kojarzy nam się z dużą odpowiedzialnością, i w rzeczywistości tak jest. Osoba odpowiadająca za to zadanie często ma na swoich barkach sukces komercyjny firmy, lub jej duży krok w stronę rozwoju – stąd też najczęściej menedżer zarządzający takimi projektami może liczyć na dość sowite wynagrodzenie. By jednak dojść do tego etapu gdzie wizualizacja, planowanie a także koordynowanie przebiegu projektów odbywało się zgodnie z założeniami, potrzeba pewnych umiejętności, a nierzadko również lat doświadczenia. Od czego najlepiej zacząć?
Od nauki, a także profilowanych studiów w kierunku zarządzania zasobami ludzkimi, gdzie posiądziemy teorię planowania i zarządzania projektami. Dodatkowo poza studiami można znaleźć specjalistyczne szkolenia które przystosowane są dla osób planujących w przyszłości wykonywanie tego typu zawodu. Doświadczenie i zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce jest kluczowe, stąd też dobrze jest odbyć specjalne praktyki, by z bliska poznać specyfikację pracy osoby zarządzającej projektami w dużej firmie. Nie każdy ma niestety taką możliwość, jednak dobrze jest postarać się o stanowisko choćby praktykanta, by móc skonfrontować swoje wyobrażenia i wiedzę zdobytą na szkoleniach czy studiach z rzeczywistością.
Co jest najważniejsze?
W zarządzaniu projektami chodzi przede wszystkim o skuteczność i osiąganie celu, a by stało się to rzeczywistością, potrzeba zgranego i kompetentnego zespołu ludzi, którzy wiedzą co robią i są koordynowani przez lidera. Osoba zarządzająca projektami musi mieć zatem zdolności przywódcze a także motywacyjne, by przekonać swój zespół do działania a przede wszystkim zainspirować ich swoją wizją. Stąd też sama wiedza oraz praktyka nie wystarczą, a od menedżera zarządzającego projektami wymaga się często również dobrych technik manipulacyjnych oraz psychologicznych.
Podstawą jest pewność – jeżeli lider jest pewny co do wyniku a także przebiegu całego projektu, zespół bez żadnych wątpliwości podąży za nim i wykona projekt od początku do końca. Dla firm dobry menedżer odpowiedzialny za projekty jest na wagę złota, ponieważ to właśnie on sprawia że poszerza się zakres działań, nowe pomysły wchodzą w życie, a co za tym idzie, firma rozwija się i przynosi coraz większe zyski. W każdej większej korporacji czy firmie takie stanowiska cieszą się ogromnym poważaniem a przede wszystkim są dobrze płatne – świadczy to o dużej odpowiedzialności, ale również prestiżu i ciężkiej pracy, jaką trzeba włożyć w przeprowadzenie i koordynowanie projektów.
Więcej informacji znajdziesz na https://leadership-center.pl/2019/03/zarzadzanie-projektami/