Angielski dla firm czy warto? Zalety i wady

0
1368

Coraz większą część firmowych szkoleń stanowią obecnie kursy językowe, w szczególności kursy języka angielskiego. Pracodawcy częściej niż kiedyś współpracują z zagranicznymi klientami i partnerami biznesowymi, a to rodzi wyraźną potrzebę zatrudniania pracowników potrafiących sprawnie i skutecznie porozumiewać się z nimi. W jaki sposób znajomość języka angielskiego przydaje się w firmie? Czy może przełożyć się na wymierne korzyści dla pracodawcy i samych pracowników? Na te i wiele innych pytań znajdziesz odpowiedzi w tym artykule.

W XXI wieku język angielski stał się językiem, którym porozumiewają się ludzie na całym świecie. Jest to również język biznesu międzynarodowego, bez znajomości którego rozwój firmy jest obecnie praktycznie niemożliwy. A jednak wciąż są osoby, które z jakichś powodów nie znają tego języka, choć są specjalistami w swojej dziedzinie, na przykład marketingu, obsłudze klienta czy sprzedaży. W takiego pracownika i jego rozwój zawodowy zdecydowanie warto inwestować. Jakie korzyści przyniesie to firmie?

zajęcia z angielskiego dla firm

Korzyści dla firmy

Pracownicy biegle porozumiewający się w języku angielskim to ogromny atut każdej firmy. Fakt ten wynika z wielu powodów, spośród których najważniejszy wydaje się być fakt, o którym wspomnieliśmy już we wstępie. Obecnie świat staje się coraz mniejszy, zacierają się granice pomiędzy krajami i kulturami, podróżujemy nie tylko w celach wypoczynkowych, ale również zawodowych. Naturalną konsekwencją tych zmian jest fakt, iż częściej niż jeszcze paręnaście lat temu nawiązujemy zawodowe stosunki z ludźmi z całego świata. Ale one są możliwe wyłącznie wtedy, kiedy potrafimy się z nimi porozumieć bez przeszkód językowych.

Zagraniczni pracownicy, klienci i kontrahenci są dla każdej firmy szansą na rozwój i zwiększenie zysków, ale tylko dzięki znajomości języka angielskiego. Możliwości ich znalezienia podnosi powszechny dostęp do Internetu, a więc kontaktów z osobami z całego świata i szkoda byłoby je zmarnować. Tak popularne obecnie międzynarodowe targi branżowe to również wspaniała okazja do zaprezentowania swoich usług w szerokim gronie, ale jak to zrobić, jeśli pracownicy firmy nie potrafią zaprezentować istotnych informacji na zadowalającym poziomie?

Jednym słowem – brak umiejętności w zakresie języka angielskiego to ogromne marnotrawstwo potencjału firmy i samych pracowników.

Korzyści dla pracownika

Doświadczenie pokazuje jasno, że pracownik, w którego rozwój zawodowy pracodawca inwestuje, staje się pracownikiem bardziej efektywnym. Oczywistą konsekwencją tego są zatem wyższe zyski firmy. Wynika to nie tylko z lepszego samopoczucia pracownika, poczucia, że jest ważny, samodzielny i kompetentny, ale także z faktu, że ilość lub jakość obowiązków, które może zrealizować, podnosi się.

Pracownik, który posiada kompetencje do obsługi klienta biznesowego lub negocjacji warunków kontraktów z partnerami biznesowymi zyskuje sporo, jeśli może w dodatku obsługiwać osoby nieznające języka polskiego. A rozwój samego pracownika w prosty sposób przekłada się na rozwój całej firmy. Czy więc warto inwestować w podnoszenie kompetencji swoich pracowników? Zdecydowanie warto! Ale powodów jest więcej.

Dobry sposób na zgrany zespół

Atmosfera w pracy jest niezwykle istotna – spędzamy w niej przecież aż osiem godzin dziennie. Ale jak stworzyć zgrany, lubiący się zespół, jeśli jego część zdecydowanie odstaje od reszty w zakresie umiejętności językowych? Taka sytuacja stwarza swego rodzaju barierę, której nie da się pokonać w inny sposób, jak tylko poprzez zorganizowanie kursu językowego.

dobra atmosfera w pracy

Zajęcia dla firm prowadzone są w grupach, a więc już samo uczestnictwo w nich może pomóc pracownikom w nawiązaniu nici porozumienia i sympatii. Na kursie pracownicy mogą zaangażować się w luźne, odprężające rozmowy i wspólnie przełamywać kolejne bariery. A kiedy opanują angielski na poziomie przynajmniej komunikatywnym, będą mogli zacząć integrować się również z pozostałą częścią zespołu.

Naukę języka angielskiego warto także zorganizować w formie wyjazdów integracyjnych lub imprez firmowych. W takich sytuacjach pracownicy będą mogli oddać się luźnym pogawędkom o swoich zainteresowaniach, pasjach czy dotychczas osiągniętych sukcesach, a równocześnie szlifować swoją znajomość angielskiego i uczyć się od siebie nawzajem. Nic tak nie zacieśnia przyjacielskich więzi jak wspólne pokonywanie przeszkód.

Wady

Tak naprawdę trudno doszukać się wad omawianego rozwiązania. Może być kosztowne – to fakt. Kiedy jednak masz jasno sprecyzowany cel i wytrwale do niego dążysz – cena kursu będzie dla Ciebie tylko kolejną inwestycją, która w szerszej perspektywie się zwróci, i to z nawiązką.

Kolejna sprawa to czas potrzebny do realizacji zajęć. Czy warto aż tak angażować członków swojego zespołu i dokładać im kolejnych obowiązków w postaci nauki języka? Trzy czy cztery godziny tygodniowo nie są aż tak dużym poświęceniem, a pracownicy podnoszący swoje kwalifikacje z pewnością będą mogli liczyć na szybszy rozwój kariery.

Jak zorganizować zajęcia angielskiego?

Zajęcia zorganizować można na wiele sposobów – wystarczy tylko sprawdzić oferty dla firm z Krakowa lub innych miejscowości. Mogą to być kursy online, na których poszczególne stopnie wtajemniczenia zaliczane są indywidualnie przez każdego pracownika na jego indywidualnym koncie w platformie edukacyjnej. Taka opcja ma swoje zalety – kursant może uczyć się wtedy kiedy ma chwilę i tam, gdzie chce. Jest to idealna metoda dla osób, które lubią się uczyć w samotności i skupieniu.

Kolejną formą nauki angielskiego dla pracowników firm są oczywiście kursy stacjonarne, organizowane w siedzibie firmy. Warto skorzystać z takiej właśnie opcji – do jej największych zalet należy bowiem możliwość łatwego zgromadzenie wszystkich zainteresowanych, spotkania mogą się odbywać na przykład raz lub dwa razy w tygodniu po skończonej pracy. Ważna jest również możliwość opanowania wymowy i umiejętności praktycznego wykorzystania nowo poznanych słów i wyrażeń charakterystycznych dla języka angielskiego. I oczywiście taka forma zajęć, podobna do lekcji w szkole, może się okazać dla kursantów frajdą i okazją do lepszego poznania się nawzajem.

Angielski dla firm jest więc niezwykle efektywnym sposobem na rozwój nie tylko samych zatrudnionych osób, ale także biznesu. Wymaga oczywiście pewnych inwestycji, ale nie ma najmniejszych wątpliwości, że inwestycje te zaprocentują w niedługim czasie.

[Głosów:1    Średnia:5/5]