Work-Life Balance – jak oddzielić pracę od życia prywatnego?

0
7791

Większość z nas posiada życie zawodowe, oprócz życia prywatnego, w pracy spędzamy przecież niemal połowę swojego życia. Nie ma co się dziwić, że sprawy zawodowe często mieszamy z naszym życiem prywatnym. Jednak nie zawsze warto przenosić pracownicze stresy i problemy na życie rodzinne, ponieważ zarówno nasi bliscy, jak i my mogą na tym poważnie ucierpieć. W drugą stronę sytuacja ma się tak samo – gdy problemy rodzinne przeniesiemy do pracy, spadnie nasza produktywność, a szef nie będzie zadowolony. Jak zatem oddzielić pracę od życia prywatnego?

Załatwiajmy sprawy prywatne i zawodowe w odpowiednim czasie

Często zdarza nam się wykonywać liczne telefony czy biegać w różne miejsca w celu załatwienia prywatnych spraw podczas pracy. Tłumaczymy się brakiem czasu po powrocie do domu i nadmiarem obowiązków, lecz spójrzmy prawdzie w oczy – czy rzeczywiście nie wygospodarujemy kilku minut, by wykonać ten ważny telefon lub podejść po pracy do przychodni umówić się do lekarza?

Jest nam o wiele wygodniej działać w ten sposób, ponieważ nie tracimy wolnego czasu na załatwianie spraw. Pamiętajmy jednak, że wytrącając się z rytmu, stajemy się o wiele mniej wydajni i nasza produktywność spada, w związku z czym wykonamy mniej zleconych nam zadań. Taka sytuacja może nie spodobać się naszemu pracodawcy, który będzie miał rację – czas na załatwianie prywatnych spraw zaczyna się po skończeniu pracy.

Gdyby spojrzeć na tę sytuację z drugiej strony, sprawy mają się podobnie – wiele razy zdarza nam się zabierać pracę do domu lub spisywać listę zadań, które musimy jeszcze załatwić. W efekcie siedzimy nad papierami do późnych godzin wieczornych, obdzwaniamy ze swojego prywatnego telefonu klientów, odpisujemy na służbowe maile czy zamartwiamy się nierozwiązanymi sprawami.

Nie zdziwmy się jednak, gdy nasza rodzina będzie miała do nas pretensje – takie sytuacje nie są naturalne i nie powinniśmy załatwiać spraw zawodowych poza miejscem pracy. Oczywiście zdarzają się wyjątki, mowa tu o ciągłym przenoszeniu życia zawodowego do własnego domu. W ten sposób czas, który powinniśmy poświęcić rodzinie, spędzamy nad sprawami zawodowymi, zaniedbujemy domowe obowiązki i pogarszamy relacje ze współmałżonkiem oraz dziećmi.

Czasami zdarzają się sytuacje, w których jesteśmy zmuszani do tego typu działań, pamiętajmy wtedy, że powinniśmy posiadać zakres czynności naszych obowiązków, a także godzin, w  których pracujemy, wszystko wykonywane poza tym okresem czasowym jest niezgodne z przepisami.

Sprawy zawodowe, a życie prywatne – w jaki sposób je rozgraniczyć?

Po wyjściu z pracy powinniśmy totalnie zmienić myślenie, opuściliśmy już miejsce pracy, więc nie zamartwiamy się żadnymi kwestiami z nią związanymi – wrócimy do tego rano następnego dnia. Po powrocie do domu zaplanujmy czas wolny z rodziną lub zróbmy coś tylko dla siebie.

Oto kilka propozycji, które skutecznie pozwolą nam się zrelaksować i przestać myśleć o pracy:

  • Na pewno dobrym rozwiązaniem jest aktywność fizyczna. Poświęcając czas na dbanie o swoją sylwetkę, koncentrujemy się na swojej osobie i swoim ciele, jest to też dobry sposób, kiedy męczą nas pewne stresujące sprawy w pracy – mamy więc okazję, by wszystko z siebie wyrzucić.
  • Jedną z przyjemniejszych czynności jest relaksująca kąpiel – napełnijmy wannę wodą, pianą, zapalmy świeczki i puśćmy relaksującą muzykę. W ten sposób przeniesiemy się w zupełnie inny świat, który znajduje się z pewnością z dala od naszej pracy. Po takiej kąpieli mamy świeży umysł i nie zaprzątamy myśli zawodowymi sprawami.
  • Spędźmy ten czas ze współmałżonkiem i dziećmi – możemy wybrać się na spacer, do kina, na rower. Najważniejsze, by być razem, w ten sposób umacniamy swoje więzi, jest to też doskonała okazja do rozmów i poruszania wielu tematów, z którymi na co dzień ciężko nam się zmierzyć.

Poprośmy o pomoc w pracy

Jeśli jesteśmy w pracy zawaleni robotą, na pewno znajdzie się osoba, która będzie nam w stanie pomóc. Zamiast zabierać papiery do domu, poprośmy kogoś, aby pomógł nam w pewnych czynnościach, uporamy się ze wszystkim o wiele szybciej i będziemy mogli o normalnej godzinie wyjść do domu.

Zanim jednak to uczynimy, sprawdźmy, czy aby na pewno wszystkie powierzone nam zadania znajdują się w zakresie naszych czynności. Niektórzy pracodawcy lubią wykorzystywać niewiedzę pracownika, zlecając mu wiele niepotrzebnych zadań, których nie ma obowiązku wykonywać. W takiej sytuacji możemy odmówić ich realizacji i uświadomić szefa, że doskonale wiemy, co należy do naszych zadań.

Wyłączmy telefon i komputer

Mając w zasięgu ręki włączony telefon lub komputer będzie nas kusiło, by załatwić telefonicznie jakieś sprawy lub sprawdzić firmową pocztę. Wyłączmy więc wszelki sprzęt, by się od tego odciąć. Naprawdę świat się nie zawali ani firma nie upadnie w momencie, gdy nie odpiszemy na maila lub nie odbierzemy telefonu.

Powinniśmy to praktykować za każdym razem, w ten sposób pokażemy szefowi i współpracownikom, że poza pracą poświęcamy wolny czas na sprawy prywatne i rodzinne i nie pozwolimy, aby firmowe problemy zawładnęły naszym życiem.

[Głosów:16    Średnia:2.8/5]