Referencje dla sprzątaczki – jak napisać?

0
14494

Odpowiednio napisane referencje mogą przedstawić pracownika w odpowiednim świetle, a dzięki temu przyszły pracodawca lub firma mogą dowiedzieć się, w jaki sposób dana osoba wykonuje swoją pracę i czy warto zatrudniać ją u siebie. Doskonale znany zawód to praca sprzątaczki – gdyby nie one strach pomyśleć jak wyglądałyby pomieszczenia, w których pracujemy. Jak zatem stworzyć korzystne referencje, by z łatwością znaleźć nową pracę?

Pamiętajmy o zachowaniu wszelkich elementów w referencji dla sprzątaczki

Referencje, jak każdy dokument, należy napisać według konkretnego wzoru. Oprócz samych opinii na temat pracownika muszą więc znajdować się takie elementy, jak:

  • nagłówek,
  • data oraz miejsce sporządzenia dokumentu,
  • imię i nazwisko pracownika oraz firma, w której jest zatrudniony,
  • data oraz podpis pracodawcy pod referencjami.

W ten sposób stworzymy profesjonalne referencje, które już na pierwszy rzut oka będą świadczyły o tym, że praca na stanowisku sprzątaczki w tej firmie była szanowana i adekwatna do umiejętności i zaangażowania danej osoby.

Jakie informacje zawrzeć w pierwszym akapicie referencji?

Tutaj powinniśmy umieścić dane pracownika oraz stanowisko, na jakim pracuje. Mile widziane jest również zawarcie informacji o tym, w jakim okresie dana osoba była zatrudniona na stanowisku sprzątaczki – jest to dosyć istotne dla pracodawcy, ponieważ z pewnością zależy mu na znalezieniu zaufanej i pracowitej osoby. Jeśli więc okres pracy w wielu firmach był bardzo krótki może to świadczyć o tym, że dana osoba nie sprawdza się na stanowisku sprzątaczki.

Tutaj jednak wymagana jest oczywiście indywidualna rozmowa z pracownikiem, ponieważ może okazać się, że tak krótki okres pracy nie był zależny od danej osoby, lecz od sytuacji w firmie: mobbingu ze strony pracodawcy, złe relacje ze współpracownikami, bądź upadłość firmy. Czasami zdarza się tak, że pracodawcy zwlekają z wypłatami, wtedy pracownik ma prawo zwolnić się ze stanowiska i żądać wypłaty zaległego wynagrodzenia.

Jak dany pracownik sprawdzał się na konkretnym stanowisku?

Drugi akapit referencji powinien zawierać szczegółowy opis tego, jak dany pracownik, w tym przypadku na stanowisku sprzątaczki, sprawdzał się w firmie. Im bardziej szczegółowy opis, tym lepiej dla przyszłego pracodawcy – będzie mógł dowiedzieć się jak dana osoba wykonuje powierzone jej obowiązki.

Możemy tu napisać także o cechach charakteru konkretnej osoby, czy szczególnych umiejętnościach, które w pracy sprzątaczki były szczególnie przydatne. Nie jest to łatwa praca i dana osoba musi posiadać pewne cechy, bez których ciężko byłoby sobie poradzić z wieloma zadaniami.

Jeśli widzimy, że sprzątaczka posiada bogate referencje możemy domyślać się, że jest naprawdę solidnym i zaufanym pracownikiem, który wypełni wszystkie zadania na czas i z pełną dokładnością. Nie możemy również przesadzać – referencje na kilka stron A4 będą wyglądały przesadnie i podejrzanie.

Na jakie cechy warto zwrócić uwagę u sprzątaczki?

Praca na stanowisku sprzątaczki jest trudna. W zależności od miejsca pracy, mamy wiele zadań do wykonania – od odkurzania i mycia podłóg, po czyszczenie sprzętu czy mycie okien. Panie sprzątające nie tylko firmy, ale również domy i mieszkania mają najczęściej dodatkowe zadania, takie jak pranie czy prasowanie.

Musimy więc szukać osoby, która wykonywała swoją pracę w podobnym miejscu do naszego, czyli w firmie lub lokalach prywatnych.  Należy też zwrócić uwagę na wiek pani ubiegającej się o pracę – jeśli na stanowisko aplikuje osoba starsza, a miejscem pracy ma być duży biurowiec musimy wziąć pod uwagę jej możliwości i ustalić z nią odpowiednie warunki pracy.

Sprzątaczka powinna wykonywać swoją pracę przede wszystkim dokładnie. Sprzątając firmy i biurowce oczekuje się, że przychodząc rano do pracy śmieci zostaną wyrzucone, podłoga odkurzona, a meble przetarte z kurzu. Inaczej sprawa wygląda w przypadku lokali prywatnych – tutaj nasze wymagania są znacznie większe,  na co również musimy zwrócić uwagę, czytając referencje.

Najlepsze referencje mają panie sprzątające, które nie wymigują się od pracy, nie robią co chwilę przerwy, a także te, którym można zaufać – często w biurach czy domach mamy wiele prywatnych rzeczy, które są dla nas cenne i ważne. Musimy mieć pewność, że wszystko zostanie na swoim miejscu.

Ostatni akapit w referencjach

Tutaj pozostaje już tylko własnoręczny podpis pracodawcy oraz data sporządzenia dokumentu. Z takim papierem można już udać się do nowego pracodawcy i ubiegać się o stanowisko. Pamiętajmy, że referencje dla szefów są bardzo ważne i często podlegają sprawdzeniu.

Mając dane firmy, w której zatrudniona była dana osoba na stanowisku sprzątaczki, możemy śmiało zadzwonić i porozmawiać z jej właścicielem. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości  lub referencje wyglądają podejrzanie, mamy prawo do wykonania takiego telefonu i upewnienia się, czy faktycznie są one autentyczne.

Nigdy więc nie próbujmy robić czegokolwiek na własną rękę ani ubarwiać rzeczywistości. Prędzej czy później prawda wyjdzie na jaw, a my możemy ponieść niemiłe konsekwencje naszych działań.

[Głosów:3    Średnia:2.7/5]