Referencje dla sprzątaczki – jak napisać?

0
12084

Odpowiednio napisane referencje mogą przedstawić pracownika w odpowiednim świetle, a dzięki temu przyszły pracodawca lub firma mogą dowiedzieć się, w jaki sposób dana osoba wykonuje swoją pracę i czy warto zatrudniać ją u siebie. Doskonale znany zawód to praca sprzątaczki – gdyby nie one strach pomyśleć jak wyglądałyby pomieszczenia, w których pracujemy. Jak zatem stworzyć korzystne referencje, by z łatwością znaleźć nową pracę?

Pamiętajmy o zachowaniu wszelkich elementów w referencji dla sprzątaczki

Referencje, jak każdy dokument, należy napisać według konkretnego wzoru. Oprócz samych opinii na temat pracownika muszą więc znajdować się takie elementy, jak:

  • nagłówek,
  • data oraz miejsce sporządzenia dokumentu,
  • imię i nazwisko pracownika oraz firma, w której jest zatrudniony,
  • data oraz podpis pracodawcy pod referencjami.

W ten sposób stworzymy profesjonalne referencje, które już na pierwszy rzut oka będą świadczyły o tym, że praca na stanowisku sprzątaczki w tej firmie była szanowana i adekwatna do umiejętności i zaangażowania danej osoby.

Jakie informacje zawrzeć w pierwszym akapicie referencji?

Tutaj powinniśmy umieścić dane pracownika oraz stanowisko, na jakim pracuje. Mile widziane jest również zawarcie informacji o tym, w jakim okresie dana osoba była zatrudniona na stanowisku sprzątaczki – jest to dosyć istotne dla pracodawcy, ponieważ z pewnością zależy mu na znalezieniu zaufanej i pracowitej osoby. Jeśli więc okres pracy w wielu firmach był bardzo krótki może to świadczyć o tym, że dana osoba nie sprawdza się na stanowisku sprzątaczki.

Tutaj jednak wymagana jest oczywiście indywidualna rozmowa z pracownikiem, ponieważ może okazać się, że tak krótki okres pracy nie był zależny od danej osoby, lecz od sytuacji w firmie: mobbingu ze strony pracodawcy, złe relacje ze współpracownikami, bądź upadłość firmy. Czasami zdarza się tak, że pracodawcy zwlekają z wypłatami, wtedy pracownik ma prawo zwolnić się ze stanowiska i żądać wypłaty zaległego wynagrodzenia.

Jak dany pracownik sprawdzał się na konkretnym stanowisku?

Drugi akapit referencji powinien zawierać szczegółowy opis tego, jak dany pracownik, w tym przypadku na stanowisku sprzątaczki, sprawdzał się w firmie. Im bardziej szczegółowy opis, tym lepiej dla przyszłego pracodawcy – będzie mógł dowiedzieć się jak dana osoba wykonuje powierzone jej obowiązki.

Możemy tu napisać także o cechach charakteru konkretnej osoby, czy szczególnych umiejętnościach, które w pracy sprzątaczki były szczególnie przydatne. Nie jest to łatwa praca i dana osoba musi posiadać pewne cechy, bez których ciężko byłoby sobie poradzić z wieloma zadaniami.

Jeśli widzimy, że sprzątaczka posiada bogate referencje możemy domyślać się, że jest naprawdę solidnym i zaufanym pracownikiem, który wypełni wszystkie zadania na czas i z pełną dokładnością. Nie możemy również przesadzać – referencje na kilka stron A4 będą wyglądały przesadnie i podejrzanie.

Na jakie cechy warto zwrócić uwagę u sprzątaczki?

Praca na stanowisku sprzątaczki jest trudna. W zależności od miejsca pracy, mamy wiele zadań do wykonania – od odkurzania i mycia podłóg, po czyszczenie sprzętu czy mycie okien. Panie sprzątające nie tylko firmy, ale również domy i mieszkania mają najczęściej dodatkowe zadania, takie jak pranie czy prasowanie.

Musimy więc szukać osoby, która wykonywała swoją pracę w podobnym miejscu do naszego, czyli w firmie lub lokalach prywatnych.  Należy też zwrócić uwagę na wiek pani ubiegającej się o pracę – jeśli na stanowisko aplikuje osoba starsza, a miejscem pracy ma być duży biurowiec musimy wziąć pod uwagę jej możliwości i ustalić z nią odpowiednie warunki pracy.

Sprzątaczka powinna wykonywać swoją pracę przede wszystkim dokładnie. Sprzątając firmy i biurowce oczekuje się, że przychodząc rano do pracy śmieci zostaną wyrzucone, podłoga odkurzona, a meble przetarte z kurzu. Inaczej sprawa wygląda w przypadku lokali prywatnych – tutaj nasze wymagania są znacznie większe,  na co również musimy zwrócić uwagę, czytając referencje.

Książki Altenberg

Najlepsze referencje mają panie sprzątające, które nie wymigują się od pracy, nie robią co chwilę przerwy, a także te, którym można zaufać – często w biurach czy domach mamy wiele prywatnych rzeczy, które są dla nas cenne i ważne. Musimy mieć pewność, że wszystko zostanie na swoim miejscu.

Ostatni akapit w referencjach

Tutaj pozostaje już tylko własnoręczny podpis pracodawcy oraz data sporządzenia dokumentu. Z takim papierem można już udać się do nowego pracodawcy i ubiegać się o stanowisko. Pamiętajmy, że referencje dla szefów są bardzo ważne i często podlegają sprawdzeniu.

Mając dane firmy, w której zatrudniona była dana osoba na stanowisku sprzątaczki, możemy śmiało zadzwonić i porozmawiać z jej właścicielem. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości  lub referencje wyglądają podejrzanie, mamy prawo do wykonania takiego telefonu i upewnienia się, czy faktycznie są one autentyczne.

Nigdy więc nie próbujmy robić czegokolwiek na własną rękę ani ubarwiać rzeczywistości. Prędzej czy później prawda wyjdzie na jaw, a my możemy ponieść niemiłe konsekwencje naszych działań.

[Głosów:1    Średnia:5/5]