Praca w grupie – czy grupowa współpraca ma sens?

0
285

Jedni nie wyobrażają sobie współpracować cały czas z innymi ludźmi, dla innych praca w grupie to możliwość rozwoju, wielu inspiracji i pobudzania swojej kreatywności. Z jednej strony jest to burza mózgów i zgrany zespół, który wspólnie dąży do celu i osiąga sukcesy, jeśli jednak jest nieodpowiednio dobrany i zarządzany, możemy osiągnąć dużą porażkę. Jakie zatem sa plusy i minusy pracy w grupie?

Czym jest praca w grupie?

Przede wszystkim jest to szacunek do drugiej osoby, który objawia się w słuchaniu innych ludzi. Nie możemy upierać się wyłącznie przy swoim zdaniu nawet wtedy, gdy wiemy, że ktoś się myli. Każdy ma prawo wypowiedzieć się i wyrazić własne zdanie, z którym możemy oczywiście się nie zgodzić. Musimy jednak je uszanować.

Pracując w grupie, musimy być dosyć elastyczni oraz dopasować się do innych. Najlepiej, jeśli cały zespół ma jeden konkretny cel, do którego dąży wspólnymi działaniami, w przypadku, gdy każdy z osobna próbuje włożyć w to swój własny interes, zwykle nic z tego nie wychodzi.

Niezbędna jest odpowiednia komunikacja z ludźmi – chodzi tu odsunięcie zbędnych emocji na bok, a skupienie się na tym, co istotne. Musimy też umieć precyzyjnie wyrażać to, o co nam chodzi i za wszelką cenę próbować zrozumieć drugą stronę.

Dobrze, jeśli każdy w zespole ma wyznaczoną swoją funkcję, dzięki temu wiemy, jaką mamy rolę i jaki wkład musimy z siebie dać, aby osiągnąć wspólny sukces.

Musimy być obiektywni i rozumieć, że każdy wykonuje pracę na swój sposób. Zamiast narzucać swoje metody i zdanie, spróbujmy dawać cenne wskazówki i doceniać za starania.

W grupie najważniejsza jest pozytywna atmosfera – bez niej żadna praca nie będzie dobrze szła, a osiągnięcie celu będzie coraz mniej realne. Musimy zatem zrezygnować z negatywnych emocji, potrafić rozładować napięcie, zapobiegać konfliktom i stosować kompromisy w niektórych sytuacjach.

„Tak” dla pracy w grupie

Grupowa współpraca niesie za sobą wiele korzyści:

  • kształci umiejętność komunikowania się i współpracy,
  • uczy przestrzegania przyjętych zasad,
  • pomaga stać się odpowiedzialnym za swoje własne nauczanie,
  • zapewnia większe poczucie bezpieczeństwa,
  • wzmacnia wiarę we własne możliwości,
  • umożliwia wzajemne uczenie się od siebie,
  • zwiększa odpowiedzialność za siebie i innych,
  • daje szansę na pokonywanie własnej nieśmiałości,
  • uczy tolerancji i życzliwości,
  • zwiększa zaangażowanie i motywacje do pracy,
  • zachęca do otwartej dyskusji oraz do podejmowania nowych zadań,
  • przygotowuje do publicznych wystąpień.

Ponadto pracując w zespole, mamy możliwość wykonywania swoich obowiązków o wiele szybciej i sprawniej, w dodatku mamy możliwość poszerzenia swojej wiedzy oraz kompetencji, ucząc się od  naszych współpracowników, korzystając z ich doświadczenia.

Praca w grupie to zazwyczaj projekty wymagające sporej pracy, a także kreatywności. W tym celu organizowane są tak zwane „burze mózgów”, czyli spotkania pracowników podczas których obmyślają oni strategię działań. Nie na darmo mówi się, że co dwie głowy to nie jedna, można z marszu obgadać swoje pomysły, skonfrontować je z rzeczywistością, bądź udoskonalić i wdrożyć do projektu.

Praca w grupie nie dla każdego

Musimy jednak uważać, aby współpraca członków zespołu nie przerodziła się w ostrą rywalizację – takie działania mogą doprowadzić do klęski całego zespołu i niekorzystnie odbić się na naszych wynikach w pracy. Często osoby te są tak zaślepione chęcią zrobienia na złość drugiej osobie, że nie myślą o dalszych konsekwencjach, które dotkną także i ją.

Nie każdy też jest w stanie znieść hałas i emocje, które są czymś normalnym w  zespole. Są osoby, które potrzebują ciszy i spokoju, aby móc się skoncentrować, a wszelkie rozmowy i hałasy generowane przez inne osoby są dla nich niezwykle irytujące.

Musimy też starannie dobierać osoby, które będą znajdowały się w naszym zespole – należy wyeliminować te, które mogą stwarzać problemy z tytułu swoich wyższych kwalifikacji, czy większego doświadczenia zawodowego.

Praca w grupie jest również o tyle trudna, że nie zawsze wyznaczona jest osoba, która kieruje całym zespołem. w efekcie powstaje wiele nieporozumień lub ciężko podjąć jedną, konkretną decyzję. Dodatkowo polecenia formułowane przez pracowników grupy są często nieczytelne i mogą być źle zrozumiane, w związku z czym projekt lub ćwiczenie może zostać źle wykonane lub w ogóle niezrealizowane, za co odpowiemy już indywidualnie, nie tylko grupowo.

Pamiętajmy jednak, że nie każda osoba na takie podejście do pracy grupowej jak my i niemal zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie próbował wszystkiemu przeszkodzić i zniszczyć nasze starania. Dlatego właśnie dobre są spotkania integracyjne – można od razu wyczuć, kto jakie ma podejście do pracy i innych osób, prywatne stosunki wobec innych osób nie powinny przenosić się na szczebel zawodowy.

Najlepiej jak najwcześniej rozgryźć taką osobę i odbyć z nią poważną rozmowę. Jeśli nie przyniesie ona żadnych skutków i nie będzie chciała ona dostosować się do reszty grupy, niestety trzeba ją wyeliminować – nie pozwólmy na to, aby nasza ciężka praca poszła na marne.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ