Praca w agencji reklamowej – jak ją zdobyć?

0
5023

Tworzenie haseł reklamowych, grafik, folderów, billboardów, ciągły rozwój i wysokie zarobki – tak większość z nas wyobraża sobie pracę w agencji reklamowej i usilnie dąży do tego, by znaleźć w niej swoje miejsce. W rzeczywistości droga do tej kariery składa się z wielu etapów, a przede wszystkim liczą się  nasze umiejętności i kreatywność, co nie zawsze jest do wyuczenia. Jakie zatem podjąć kroki, by móc rozglądać się za pracą w takiej agencji?

Wykształcenie do pracy w w agencji reklamowej przede wszystkim

Zazwyczaj o pracy w agencji reklamowej dowiadujemy się na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej, gdzie kolejnym krokiem jest podjęcie studiów. Jeśli wiemy już, że jest to nasz cel, do którego usilnie będziemy dążyć warto poszukać odpowiedniego kierunku studiów, który odpowiednio przygotuje nas do tego zawodu. Oczywiście taką naukę możemy podjąć w każdym wieku.

Warto kierować się następującymi kryteriami:

  • Ważne, abyśmy wybrali odpowiednią szkołę, która właściwie przygotuje nas do zawodu, istnieje bowiem wiele szkół, które bardzo chętnie przyjmują nowych studentów, lecz przekazywana im wiedza jest niepełna lub nieaktualna, dlatego warto zasięgnąć opinii innych studentów lub poczytać coś na ten temat w internecie.
  • Decydujmy się także na kierunki, które oferują jak najwięcej zajęć praktycznych, nie tylko teoretycznych – w ten sposób możemy nabyć już pewnego doświadczenia i wiedzy praktycznej, która jest nam niezbędna w agencji reklamowej.

Zdobywajmy jak największe doświadczenie w branży reklamowej

Same studia jednak nie wystarczą, żyjemy w czasach, w których najchętniej pracodawcy zatrudnialiby młodych ludzi zaraz po studiach, którzy mają świeży umysł i górę pomysłów, ale jednocześnie kilka lat doświadczenia – nie jest to jednak możliwe do wykonania.

Możemy jednak nieco sobie pomóc, podejmując liczne praktyki, kursy czy szkolenia już w trakcie studiów – takie rzeczy oferuje nieodpłatnie wiele agencji reklamowych, jest to idealna okazja do tego, by w praktyce dowiedzieć się jak od podstaw wygląda praca w takiej agencji i ile zadań na nas czeka na konkretnym stanowisku. Pamiętajmy, że im więcej będziemy udzielać się podczas takich praktyk i wykorzystywać zdobytą przez  nas wiedzę, tym większe prawdopodobieństwo jest, że dana agencja będzie chciała w przyszłości zatrudnić nas na podstawie naszych kreatywnych pomysłów.

Nie możemy też oczekiwać, że zaraz po ukończeniu studiów i zatrudnieniu się w agencji reklamowej, od razu zostaniemy rzuceni na głęboką wodę. Taka kariera może składać się z kolejnych stanowisk, początkowo możemy być zatrudnieni jedynie na odpłatny staż, podczas którego pracodawca będzie chciał zorientować się jakie posiadamy umiejętności i jak wygląda sprawa naszej kreatywności.

Tworzenie haseł reklamowych to nie wszystko

Wielu osobom praca w agencji reklamowej kojarzy się z luźną atmosferą, możliwością wymyślania kontrowersyjnych haseł reklamowych i projektowania niestandardowych elementów. Szybko jednak okazuje się, że tego typu zadania należą wyłącznie do określonej grupy pracowników, a pozostałe wiążą się z obsługą programów graficznych, programowaniem, a przede wszystkim obsługą klienta, od czego zazwyczaj każdy zaczyna.

Ponadto nie możemy wyobrażać sobie, iż pracując w agencji reklamowej i będąc osobą kreatywną pracodawca pozwoli nam na wszystko. Niestety większość zleceń nie jest zależna od nas, lecz dyktowana z góry przez klienta, wszystko co tworzymy musi być więc ściśle związane z wytycznymi, które otrzymujemy na wstępie. Oczywiście zdarza się wiele projektów, które umożliwiają nam rozwinięcie skrzydeł, musimy jednak potrafić dostosować się do klienta i wielu skomplikowanych sytuacji.

Co powinniśmy wiedzieć myśląc o pracy w agencji reklamowej?

Praca w agencji reklamowej może być dla nas dużym wyzwaniem, jednak dla osób, które o tym marzą będzie to prawdziwa przyjemność.

Warto wiedzieć o następujących rzeczach:

  • Jeśli chcemy zajść daleko powinniśmy posiadać umiejętności projektowania, obsługi projektów graficznych oraz programowania, w innym przypadku możemy pozostać na etapie obsługi klienta.
  • Wiele agencji reklamowych oferuje dosyć elastyczne godziny pracy, na co również musimy być przygotowani – jeśli projekt będzie tego wymagał w danym dniu trzeba będzie przyjść o wiele wcześniej lub zostać po godzinach by wykonać wszystkie szczegóły. To samo tyczy się sytuacji, w których brakuje nam pomysłu na hasło reklamowe, czy grafikę – zdarza się, że trzeba siedzieć tak długo, aż w końcu wpadnie się na coś kreatywnego i oryginalnego.
  • Obojętnie, czy jesteśmy dopiero na początku swojej kariery czy też posiadamy już spore doświadczenie – powinniśmy stworzyć własne portfolio w internecie, do którego każdy może mieć dostęp, w ten sposób reklamujemy się i istnieje szansa, że dzięki temu nabędziemy wiele nowych zleceń.
  • Chcąc pracować w tej branży musimy stale się rozwijać, ciągle na rynku pojawiają się nowe trendy i techniki, które warto wykorzystywać. Warto więc korzystać z różnych szkoleń lub kursów lub warsztatów zdobywając w ten sposób nową wiedzę nie tylko teoretyczną, ale również praktyczną.
[Głosów:2    Średnia:3.5/5]