Praca kierowcy TIRa (ciężarówki)

0
5911

Kierowca ciężarówki to zawód dla osób zaradnych, odpornych na stres i posiadających sporo fizycznej siły. Kierowcy popularnych TIR-ów, często wyjeżdżają z domu na dłużej, dobrze więc, jeśli lubią „życie na walizkach”. Nie każdy nadaje się do takiej pracy, ale tym, którzy wytrwają, wynagrodzenie i możliwość poznawania nowych miejsc i ludzi, rekompensuje wszelkie niewygody.

Zadania kierowcy samochodu ciężarowego

Podstawowym zadaniem kierowcy takiego samochodu jest dowieźć towar w wyznaczone miejsce, w umówionym czasie. Dla niejednego Kowalskiego konieczność przebycia drogi a punktu A do punktu B w określonym czasie, jest sporym wyzwaniem, zwłaszcza, gdy punkty są znacznie od siebie oddalone. W przypadku zawodowego kierowcy ten proces powtarzany jest bez końca.

Przewóz towaru powinien odbywać się z przestrzeganiem przepisów o ruchu drogowym. Trzeba też uważać na to, by przewożone produkty nie uległy zniszczeniu, zepsuciu, kradzieży. Jeśli mowa o odpowiedzialności, kierowcy dużych samochodów są nią obarczeni w sposób szczególny. Powinni się wystrzegać nawet najdrobniejszych kolizji, gdyż bliskie spotkanie z samochodem ciężarowym zazwyczaj kończy się dramatycznie dla tych, którzy zasiadają za kierownicą mniejszych pojazdów, czy też poruszają się pieszo.

Samochód ciężarowy, czyli jaki?

Samochód ciężarowy to pojazd przystosowany konstrukcyjnie do przewozu ładunków. Pod tę definicję podlegają również samochody ciężarowo – osobowe przystosowane do przewozu ładunków lub osób (w liczbie od 4 do 9).

Definicja samochodu ciężarowego jest różnie określana przez dwa akty prawne, które regulują tę kwestię. Według Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach, samochody ciężarowe są przypisane do kategorii homologacyjnej N1, N2, N3.

Pojazdy kategorii N to pojazdy przeznaczone głównie do przewozu ładunków:

  • Kategoria N1: Pojazdy kategorii N o masie maksymalnej nieprzekraczającej 3,5 tony.
  • Kategoria N2: Pojazdy kategorii N o masie maksymalnej przekraczającej 3,5 tony, ale nieprzekraczającej 12 ton.
  • Kategoria N3: Pojazdy kategorii N o masie maksymalnej przekraczającej 12 ton.

Według Ustawy o ruchu drogowym, pojazd przeznaczony w mniejszym stopniu do przewozu ładunków, a w większym – do przewozu osób, będzie przypisany do samochodów osobowych.

Transport krajowy, a transport międzynarodowy

Mniejsze pojazdy (ok. 3,5 tony) są wykorzystywane najczęściej w transporcie krajowym. Używają ich internetowe sklepy spożywcze, piekarnie, firmy przeprowadzkowe, itp. Praca kierowcy, najczęściej polega na przewozie ładunków przez 8 godzin. To zajęcie bardziej „stacjonarne”. Po zakończeniu obowiązków, kierowca wraca do domu, rzadko też wyjeżdża w kilkudniowe trasy. Ten tryb pracy jest dla wielu osób ogromną zaletą, ma ona jednak i wady. Do najistotniejszych należy spory pośpiech. Jak najkrótszy czas dostarczenia towaru do klienta jest podstawowym celem kierowcy. To bardzo trudne, zwłaszcza w zakorkowanych miastach. Negatywną stroną tej pracy jest często wymóg wykonywania zawodowych obowiązków w nocy lub bardzo wczesnym rankiem.

Transport międzynarodowy polega na prowadzeniu pojazdów, które zazwyczaj przekraczają 12 ton masy maksymalnej, tzw. TIR-ów. Taki samochód jest dla kierowcy, jak dom. W nim sypia, je, odpoczywa. Trzeba przyznać, że nowoczesne pojazdy są urządzone bardzo komfortowo i wielu kierowców bardzo chwali sobie życie komiwojażera. Wszelkie potrzeby sanitarno – higieniczne kierowca musi jednak załatwiać w przydrożnych obiektach lub u kontrahentów, dla których przewozi ładunki. Firmy, które często przyjmują ładunki dostarczane TIR-ami, oddają do dyspozycji kierowców pomieszczenia, w których mogą wypocząć i odświeżyć.

Wyjazdy, ze względu na daleki cel podróży, zabierają kilka dni. Często, ze względu na rygorystyczne przepisy, kierowcy jeżdżą parami, by unikać zbędnych przestojów. Długa jazda, monotonia i zmęczenie są bardzo niebezpieczne dla kierowcy, są też powodem stresu. Innym mankamentem jest możliwość napadu i rabunku towarów. Do pozytywnych stron można zaliczyć możliwość poznania obcych krajów, różnych kultur i pewną niezależność w pracy.

Specyfika pracy kierowcy

Kierowca pracuje bardzo ciężko fizycznie. Z jednej strony to zajęcie bardzo statyczne. Ciągłe przebywanie w jednej pozycji, odbija się negatywnie na kondycji. Z drugiej strony, kierowca musi być przygotowany na awarię samochodu, a niekiedy sam radzi sobie z występującymi usterkami. Trzeba pamiętać, że wymiana koła w takim pojeździe to co innego, niż w samochodzie osobowym. Oczywiście poważniejsze awarie usuwają wyspecjalizowane firmy.

Kierowca transportu międzynarodowego musi dobrze znać nie tylko krajowe prawo o ruchu drogowym, ale również przepisy obowiązujące w krajach przez które przejeżdża. Ponadto, oprócz znajomości języków obcych, bardzo przydaje się znajomość zwyczajów panujących w danym państwie, np. godziny i dni pracy placówek handlowych, zagrożenia występujące na danym terenie, czy procedury związane z odprawami towaru na granicach.

Praca kierowcy negatywnie odbija się na jego zdrowiu. Ciągłe przebywanie w hałasie, przy braku dopływu czystego powietrza, stres powodowany zmiennymi warunkami na drodze to tylko niektóre czynniki wpływające na jakość pracy. Kolejne to przebywanie w zmiennych temperaturach, czasem ekstremalnych.

[Głosów:5    Średnia:3.4/5]