Jak otworzyć salon fryzjerski?

0
10724

Własny salon fryzjerski to rozwiązanie idealne dla osób, które mają już swoje stałe i wierne grono klientów, a przy tym nie boją się dodatkowych obciążeń związanych z prowadzeniem biznesu. Może to być dobry pomysł dla osób, które dopiero zaczynają swoją karierę w branży, lecz ryzyko niepowodzenia jest w tym przypadku dość duże.  Młody fryzjer będzie musiał bowiem zmierzyć się zarówno z problematyką prowadzenia przedsiębiorstwa, jak i rozwijaniem swoich umiejętności zawodowych i zdobywaniem klienteli. Brak własnego doświadczenia w tym przypadku można zrekompensować korzystając z know-how innych przedsiębiorców np. w ramach franszyzy.

Jak otworzyć salon fryzjerski

Koszty otwarcia salonu fryzjerskiego

Przeciętnie salony dysponują dwoma lub trzema stanowiskami pracy, zatem lokal powinien mieć ok. 50 m kw. powierzchni, aby w jego obrębie wygospodarować miejsce pracy, pomieszczenie socjalne, sanitarne oraz poczekalnię dla klientów.

Jeśli uda się znaleźć lokal przystosowany do potrzeb zakładu fryzjerskiego, wówczas koszty będą o wiele niższe. Wystarczy bowiem odświeżyć jego wygląd i zaopatrzyć w odpowiadające właścicielowi stanowiska obsługi oraz meble. W przypadku, gdy pomieszczenie trzeba przystosować do potrzeb działalności fryzjerskiej, wówczas koszt adaptacji lokalu może wynieść od 30 do 50 tys. zł.

Zakup podstawowego wyposażenia salonu fryzjerskiego tj. stanowisk, myjni, foteli dla klienta, hokerów itp. to wydatek ok. 30 tys. zł.

Kolejne koszty wiążą się z zakupem urządzeń suszarek, lokownic, prostownic, różnego rodzaju nożyczek i innych sprzętów. Należy też wyposażyć zakład w sporą ilość kosmetyków, czyli farb, szamponów, odżywek, środków do stylizacji, a także materiały jednorazowego użytku takie jak ręczniki, chusty, czepki itp. Trzeba też pomyśleć o wyposażeniu fryzjera, tj. o odzieży ochronnej,  obuwiu, rękawicach itd. Na tego rodzaju wydatki trzeba przeznaczyć ok. 20 tys. zł.

Jak wynika z wyliczeń na otwarcie biznesu fryzjerskiego trzeba przeznaczyć od 80 000zł do 100 000zł.

Jaki lokal wybrać?

Eksperci w branży sugerują wybór miejsca niezbyt odległego od stref nasilonego ruchu lub dużych skupisk mieszkań. Wybór jest spory, począwszy od lokalizacji w obrębie osiedli mieszkaniowych, przez ruchliwe ulice miejscowości po centra handlowe. Jednak te ostatnie wiążą się z dużymi wydatkami, więc nie każdy przedsiębiorca będzie w stanie sprostać oczekiwaniom jakie stawia przed najemcami administrator galerii.

Gdy ustalono już lokalizację salonu trzeba zaplanować jego układ i wystrój.

Pamiętajmy, że salon fryzjerski powinien mieć wydzielone strefy:

  • poczekalnia dla klientów,
  • stanowiska do mycia włosów,
  • stanowiska fryzjerskie,
  • ekspozycja kosmetyków do odsprzedaży,
  • pomieszczenie socjalne,
  • pomieszczenie sanitarne.

Wymogi higieniczno – sanitarne nakładają na właściciela obowiązek uwzględnienia w urządzaniu salonu pewnych wytycznych tj. wyłożenie podłóg i ścian (do wys. 1,6m) przy umywalkach i zlewach materiałami nienasiąkalnymi i łatwymi do utrzymania w czystości. Zarówno podłogi, jak i ściany powinny być odporne na działanie środków dezynfekujących.

Dość ryzykowne jest nadmierne stylizowanie pomieszczeń. Lepszym rozwiązaniem będzie nastawienie się na jasne i proste formy, ewentualnie wtrącenie pojedynczych elementów nadających charakter pomieszczeniu. Takie urządzenie z pewnością sprawi, że większa część klientów będzie czuła się komfortowo w salonie.

W pracy fryzjera niezmiernie ważną kwestią jest oświetlenie pomieszczenia oraz stanowiska pracy. Warto zadbać, aby światło padało z wielu punktów, a w miarę możliwości było zbliżone na światła dziennego.

W planowaniu pomieszczeń trzeba wziąć pod uwagę przede wszystkim komfort klienta, a więc nie może zabraknąć miejsca, gdzie będzie on mógł powiesić swoje wierzchnie okrycie, czy odłożyć torebkę, teczkę itp. Poczekalnia w miarę możliwości powinna być nieco osłonięta, podobnie jak miejsce, w którym znajdują się myjnie fryzjerskie.

Miesięczne koszty prowadzenia salonu fryzjerskiego

Zatrudniając pracowników trzeba uwzględniać comiesięczny koszt związany z ich wynagrodzeniem.

Aby wypłacić pracownikowi 2 000zł netto (nieco ponad 2 770 brutto) należy liczyć się z kosztami w wysokości 3 350zł. Różnicę w wysokości 1 350 odprowadzimy do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (w tym składki na ubezpieczenie pokrywane z wynagrodzenia brutto pracownika oraz składki stanowiące koszt pracodawcy) oraz urzędu skarbowego. Zatrudniając 2 pracowników koszt wynagrodzenia wyniesie w tym przypadku niecałe 7 000zł. Trzeba też uwzględnić składki na ubezpieczenia społeczne właściciela firmy, czyli standardowo – ok. 1 100zł.

Koszt wynajęcia lokalu i opłat za media jest różny w zależności od miejscowości oraz lokalizacji, można jednak przyjąć, że wraz z opłatami za energię elektryczną, wodę, czy ogrzewanie wydatki miesięczne wyniosą ok. 3 000zł – 4 000zł.

Zakup kosmetyków i materiałów jednorazowych wyniesie ok. 3 000zł miesięcznie.

Szacując koszty prowadzenia działalności należy również uwzględnić innego rodzaju wydatki, np. ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, szkolenia pracownicze, promocję salonu, koszty urlopów, czy nieobecności pracowników spowodowanej chorobą itp.

Przychody salonu fryzjerskiego

Szacowane przychody przypadające na jednego fryzjera mogą wynieść ok. 8 500zł.

Zostały one obliczone przy uwzględnieniu ośmiogodzinnego dnia pracy oraz założeniu, że 1 osoba obsłuży 5 kobiet oraz 10 mężczyzn w ciągu dnia. Praca nad fryzurą kobiecą zajmie zatem niecałą godzinę, nad fryzurą męską – ok. 20 minut.

W obliczeniach można zastosować najpowszechniej stosowane ceny, tj:

strzyżenie z myciem i modelowaniem (damskie)      – 40zł,

Kurs Planowanie sklepu internetowego

koloryzacja                                                                – 50zł,

trwała ondulacja                                                        – 50zł,

średnia cena usługi dedykowanej kobietom             – 47zł

Strzyżenie męskie                                                      – 20zł,

strzyżenie brody, wąsów                                           – 10zł,

średnia cena usług dedykowanej mężczyznom         – 15zł.

Kurs Planowanie sklepu internetowego

Przyjmując 22 dni pracy salonu w miesiącu, fryzjer może zarobić 5 170zł na usługach dla kobiet oraz 3 300zł na usługach świadczonych mężczyznom. Łącznie w tym przypadku zarobek wyniósłby niecałe 8 500zł.

Biorąc pod uwagę, że w salonie będzie pracowało dwóch pracowników oraz właściciel przychody wyniosą ok. 25 500zł.

Podsumowanie

Nasz przykładowy salon przy miesięcznych dochodach w wysokości blisko 26 000zł ponosi koszty rzędu 15 000zł. Oczywiście są to szacunki, które trzeba przełożyć na warunki, w którym dany salon będzie funkcjonował, możliwości jego pracowników, czy ceny produktów, z których korzystają fryzjerzy. Planowany zysk sięgający 10 000zł pozwala na w miarę bezpieczne funkcjonowanie firmy i daje możliwość dalszego rozwoju. Z tych środków właściciel nie tylko zapewni sobie życie na godnym poziomie, ale także będzie mógł liczyć na zwrot nakładów, które poniósł w związku z otwarciem działalności.

[Głosów:25    Średnia:2.7/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułIle zarabia fryzjer? Zarobki w Polsce
Następny artykułPraca nauczyciela – opis zawodu
Singielka z kilkuletnim doświadczeniem w obsłudze kadrowo-płacowej. Uwielbia czytać literaturę światową, a także książki o rozwoju osobistym. Dzień rozpoczyna od mocnej filiżanki kawy ;-)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here