Jak otworzyć biuro kredytowe?

0
12254

Większość doradców kredytowych prowadzi działalność gospodarczą spełniającą bardziej rolę samozatrudnienia, czyli pracy na rzecz jednego podmiotu, najczęściej dużej firmy doradczej lub banku. Niewielka część z tej grupy zawodowej decyduje się na prowadzenie firmy w pełnym tego słowa znaczeniu, czyli otwierając własne biuro doradztwa kredytowego.

Jak otworzyć biuro kredytowe

Prowadzenie działalności gospodarczej z pewności nie daje takiej stabilności dochodów, jak w przypadku zatrudnienia na podstawy umowy o pracę, jednak ma sporo innych zalet, które dla niektórych z doradców kredytowych są cenniejsze niż stały dochód i wygodna posada.

Pierwszą z nich jest nieograniczona swoboda działania. Od woli doradcy oraz jego możliwości porozumienia z poszczególnymi bankami zależy, z którymi z nich zacieśni on współpracę. To bardzo ważna kwestia, gdyż banki oferują bardzo zróżnicowane pod względem wysokości prowizje od podpisanych umów kredytowych. Samodzielna działalność pozwala zatem na korzystny dobór ofert, które doradca będzie przedstawiał swoim klientom. Co więcej, doradca pracujący na własny rachunek nie musi dzielić się swymi prowizjami z pracodawcą, czyli biurem doradztwa kredytowego.

Kolejną sprawą, którą warto rozważyć zaczynając karierę doradcy jest swoboda działania. Zwykle pracownicy biura spędzają swoje 8 godzin za biurkiem, czekając tam na klientów firmy. Prowadząc działalność gospodarczą doradca nie jest związany ani godzinami otwarcia biura, ani miejscem, w którym ma przebywać. Dla niektórych osób to bardzo istotne, by mieć całkowitą dowolność w kwestii godzin pracy oraz doboru miejsca spotkań z klientami.

Trzeci aspekt jest ważny dla tych, którzy nie lubią pracy sterowanej, wolą zarządzać, niż być zarządzanymi. Obecna, trudna sytuacja na rynku kredytowym prowadzi do bardzo dużej presji wywieranej na pracownikach jeśli chodzi o ilość zawieranych umów o kredyty. To z całą pewnością nie ułatwia pracy. Dość trudna jest sama praca z klientami, z których część to tzw. „trudny klient” i już samo obcowanie z tego typu ludźmi przysparza sporo stresu, nie każdy widzi zatem powód, by dokładać sobie jeszcze stresu związanego ze współpracą z przełożonymi.

Ponadto część osób, które są zainteresowane pracą w charakterze doradcy kredytowego spotyka się z odmową zatrudnienia ze względu na niskie (średnie) wykształcenie. Pomimo, że nie ma żadnych przeciwwskazań, aby osoba bez tytułu magistra z powodzeniem realizowała się w zawodzie doradcy, jednak duża część pracodawców woli zatrudniać absolwentów szkół wyższych, niekiedy narzucając dodatkowo odpowiedni kierunek kształcenia. Zdarza się też, że wymagana jest znajomość języka obcego, najczęściej angielskiego, zwłaszcza w firmach, w których udziały mają podmioty zagraniczne. Nie każdy z nas jest poliglotą, a jak wskazuje praktyka, akurat w zawodzie doradcy kredytowego ilość zawieranych umów kredytowych jest zupełnie oderwana od jakiegokolwiek stopnia znajomości języka obcego.

Jeśli więc doradca kredytowy zdecyduje się na samodzielne działanie w branży musi zadbać o podstawowe narzędzia, które mu umożliwią pracę.

Osoby dysponujące większą ilością środków finansowych mogą zdecydować się na wynajem biura. W przypadku doradców kredytowych istotna jest atrakcyjne usytuowanie. Większość banków i innych instytucji finansowych ma swoje oddziały w centrach miast, taka lokalizacja wpływa na korzystny odbiór firmy w oczach klienta. Wskazane jest, by również biuro doradcy kredytowego nie mieściło się w bocznych uliczkach podrzędnej dzielnicy, czy wręcz w mieszkaniu doradcy. Opłaty związane z prowadzeniem biura w reprezentacyjnym miejscu to dość wysoki koszt. Najem może miesięcznie kosztować właściciela biura doradczego kilka tysięcy złotych.

Warto zastanowić się nad skorzystaniem z usług biur coworkingowych, gdyż te bardzo często mogą poszczycić się świetnym umiejscowieniem, a niektóre mają też wystarczająco luksusowo urządzone wnętrza, by spełnić oczekiwania najbardziej wybrednych klientów. Tu z pewnością zaletą będzie też stosunkowo niska opłata za godziny użytkowania biura. Zakładając, że koszt 1 godziny wyniesie ok. 50 – 100zł, można skalkulować miesięczny koszt opłat za biuro przyjmując indywidualną ilość godzin, którą doradca planuje na spędzenie z klientem.

Trzeba pamiętać, że biuro coworkingowe ma też tę zaletę, że wynajmującego nie interesują już opłaty związane ze zużyciem energii, ciepła, czy wody.

Większość samodzielnych doradców kredytowych decyduje się też na dojazdy do klienta. Nieodzowny wydaje się więc pojazd, który umożliwi sprawne poruszanie się pomiędzy klientami, a bankami, z którymi doradca współpracuje.

Ponadto należy wyposażyć się w całą infrastrukturę teleinformatyczną, tzn. telefon, komputer (w wersji stacjonarnej lub przenośnej), drukarka, skaner itp. Koszt zakupu sprzętu biurowego waha się w granicach 2-5 tys. zł, w zależności od marki i jakości urządzeń, które kupujemy.

Dodatkowym kosztem prowadzenia działalności jest z pewnością duża ilość papieru i tonerów do drukarki, które poświęcone są w zasadniczej części na przygotowanie materiałów (zestawień, kalkulacji, prospektów) dla klientów.

[Głosów:21    Średnia:2.6/5]