Firma headhunterska

0
3760

Pracownicy działu HR to dobrze wyszkolone osoby, świadome własnej wartości. Bardzo często decydują się na prowadzenie własnej działalności gospodarczej, która może im przynieść więcej satysfakcji i większe dochody, niż zatrudnienie na podstawie umowy o pracę. Propozycji prowadzenia własnego biznesu jest wiele. Można prowadzić własne biuro prowadzące sprawy kadrowe kontrahentów, dużą popularnością cieszy się coaching, biura pośrednictwa pracy, a także firmy headhunterskie.

Kim jest headhunter?

Headhunter zajmuje się wyszukiwaniem bardzo wysoko wykwalifikowanych pracowników, najczęściej posiadających unikalne umiejętności, wiedzę, najogólniej rzecz ujmując kwalifikacje. Firmy headhunterskie różnią się tym od biur pośrednictwa pracy, że nie otrzymują CV od kandydatów na określone stanowisko. Same kontaktują się z wybranymi przez siebie osobami i prowadzą z nimi niekiedy bardzo długie pertraktacje, by nakłonić je do przyjęcia określonej oferty pracy.

Firma headhunterska

Osoby, które decydują się na prowadzenia własnego biznesu w tej dziedzinie muszą polegać na własnym doświadczeniu. Te zaś nabywane jest czasem latami. Nie jest więc to propozycja dobra dla osób, które dopiero rozpoczynają karierę w branży HR.

Kolejną cechą „łowcy głów” jest bardzo dobra znajomość rynku pracy, posiadanie rozlicznych kontaktów, orientacja w sytuacji kadrowej firm różnych branż. Takie atuty ma niewiele osób, ale jeśli ktoś je posiada, może liczyć na sukces swojej firmy.

Narzędzia pracy headhuntera

Bazą do wyszukiwania ciekawych osób mogą być portale społecznościowe specjalizujące się w nawiązywaniu kontaktów zawodowych. Do nich należą m.in. LinkedIn i GoldenLine. Jednak nie mogą one stanowić wyłącznego źródła informacji, gdyż wiele osób nie otwiera kont na tego typu portalach, chociażby dlatego, że nie myśli o zmianie pracy.

Według ekspertów w tej dziedzinie najważniejszym narzędziem pracy jest telefon. Kontakt nawiązywany telefonicznie wymaga od headhuntera wyjątkowych umiejętności interpersonalnych. Ważne jest zainteresowanie wyszukanej osoby na tyle, by nie zechciała odłożyć słuchawki po kilku pierwszych słowach. Konieczna jest umiejętność skracania dystansu. W rozmowie headhunter musi zorientować się na ile rozmówca zainteresowany jest zmianą pracy i jakie stanowisko jest dla niego atrakcyjne. Jeśli okaże się, że kandydat złapał haczyk można zacząć prowadzić negocjacje.

Headhunterzy nie afiszują się ze swoim zajęciem. Działają dość dyskretnie, najczęściej właśnie przez nawiązanie kontaktu telefonicznego. Rozmowy przeprowadzone w umiejętny sposób pozwalają nie tylko na „załatwienie” konkretnej sprawy, ale też zdobycie nowych, ciekawych kontaktów, informacji o innych pracownikach godnych polecenia. To praca, którą powinny wykonywać osoby lubiące kontakt z ludźmi i potrafiący z nimi rozmawiać.

Kurs Planowanie sklepu internetowego

Inną drogą wyszukiwania kandydatów i nawiązywania nowych, wartościowych kontaktów jest obecność na różnego typu oficjalnych i nieoficjalnych spotkaniach branżowych, targach pracy, itp. eventach.

Obszar zainteresowania headhuneterów

Firmy headhunterskie najczęściej poszukują kandydatów na wyższe stanowiska, kadry kierowniczej, czy menadżerskiej. Osoby średniego i wyższego szczebla są szczególnie ważne dla przedsiębiorstw, a jednocześnie trudno je znaleźć, dlatego właśnie chętnie zlecają one poszukiwanie profesjonalistów firmom headhunterskim.

Dość skuteczną taktyką jest specjalizacja w określonych branżach. W tym przypadku grupa zleceniodawców jest mniejsza, ale wiedza na tematy dotyczące zatrudnienia, potencjalnych kandydatów, czy zmian na rynku pracy (np. zwolnienia pracowników w którymś z zakładów) pozwala na efektywniejszą pracę.

Cena za głowę

Firmy headhunterskie najczęściej pobierają wynagrodzenie za zrealizowane zlecenie. Nie uzyskują więc dochodów z tytułu samego faktu poszukiwania pracownika, lecz za doprowadzenie do zatrudnienia kandydata odpowiadającego wymaganiom zleceniodawcy.

Najczęściej wynagrodzenie takiej firmy jest kilkukrotną kwotą miesięcznego wynagrodzenia osoby poszukiwanej. Na rynku funkcjonują firmy pobierające dwukrotność wynagrodzenia „złowionego” pracownika, ale są też headhunterzy, którzy za doprowadzenie do zawarcia umowy z kandydatem otrzymują 1/3 lub1/4 jego rocznego wynagrodzenia.

Inwestycja w działalność headhunertską

Ten biznes nie wymaga wielkich nakładów. Wystarczy niezbyt duże biuro, meble, komputery, telefon. Całość może kosztować od ok. 15 tys. zł – przy jednym stanowisku pracy do ok. 30 tys. zł przy 4 stanowiskach pracy. Do kosztów początkowych należy doliczyć wydatki poniesione na stronę internetową (ok. 3 tys. zł).

Koszty utrzymania firmy headhunertskiej

Miesięczne koszty utrzymania firmy złożone będą z czynszu najmu, opłat za media i telefony oraz wynagrodzeń pracowników.

Wynajem lokalu wraz z opłatami za prąd, ogrzewanie, czy wodę w dość reprezentacyjnej części miasta może kosztować ok. 3-4 tys. zł.

Wynagrodzenie pracownika bez prowizji łącznie z kosztami ubezpieczeń społecznych płatnych przez pracodawcę może wynosić ok. 3 tys. zł. (pracownik otrzymywałby ok. 2 000zł netto). Oprócz pensji podstawowej pracownik może uzyskiwać premię za wyszukanie kandydata. Premia może wynieść ok. 5% rocznego wynagrodzenia kandydata. Przyjmijmy, że będzie to kwota 5,4 tys. zł, co wraz z kosztami ZUS pracodawcy da kwotę ok. 6 tys. zł.

Spodziewane przychody

Kurs Planowanie sklepu internetowego

Jeśli firma w ciągu miesiąca „złowi” kandydata, którego wynagrodzenie roczne wyniesie 108 tys. zł, to jej dochód, przy zastosowaniu najpopularniejszych w branży stawek, może wynieść:

  • 18 tys. zł – przy dwukrotności pensji kandydata,
  • 27 tys. zł – przy trzykrotności pensji kandydata,
  • 36 tys. zł – przy czterokrotności pensji kandydata.

Dochód do opodatkowania

W omawianym przykładzie dochód do opodatkowania będzie uzależniony od stawki wynagrodzenia firmy headhunterskiej oraz ilości pracowników i wyszukanych kandydatów. Przy założeniu, że firmę prowadzi samodzielnie headhunter i doprowadzi on do zatrudnienia 1 kandydata w miesiącu, to może liczyć na przychód 18 tys.zł – 36 tys. zł przy kosztach wynoszących ok. 13 tys. zł.

[Głosów:2    Średnia:4.5/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułIle zarabia specjalista ds. kadr i płac?
Następny artykułPraca pielęgniarki – opis zawodu
Singielka z kilkuletnim doświadczeniem w obsłudze kadrowo-płacowej. Uwielbia czytać literaturę światową, a także książki o rozwoju osobistym. Dzień rozpoczyna od mocnej filiżanki kawy ;-)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here