CV Telemarketer: zawód nie dla każdego!

0
3616

Praca telemarketera wbrew pozorom nie należy do najłatwiejszych. Już samo zdobycie zatrudnienia wymaga zaprezentowania się potencjalnemu pracodawcy z jak najlepszej strony. Jednak etat to dopiero początek.

Czym będziesz zajmował się na tym stanowisku?

Przede wszystkim rozmawiał z klientami. Pracownicy call center najczęściej oferują produkty i usługi firmy. To rzecz jasna wymaga dobrej znajomości oferty i orientowania się w specyfice firmy. Mówiąc wprost, bez tej wiedzy nasza praca może okazać się mało efektywna. Warto wspomnieć też, że coraz więcej ogłoszeń dotyczy pracy w dziale obsługi klienta. W tym przypadku sprzedaż odchodzi na dalszy plan. Najważniejsze jest udzielenie wsparcia klientom i pomoc w rozwiązaniu ich problemów.

Jak stworzyć dobre CV dla telemarketera?

Przede wszystkim zadbaj o jego oryginalny układ. Pamiętaj, że pracodawca dostaje kilkaset ofert dziennie. To właśnie Twoje CV powinno Cię wyróżnić już na wstępie i sprawić, że spośród sterty kartek Twoja zostanie zauważona jako jedna z pierwszych.

Niewątpliwie Twój życiorys musi być też przejrzysty. Właśnie z tego powodu warto ocenić, które umiejętności rzeczywiście są potrzebne w zawodzie telemarketera, a które raczej powinny zejść na dalszy plan. Później wspomniane umiejętności wystarczy wyeksponować. Wszystko po to, by zespół rekrutujący nie miał wątpliwości, że to Ty idealnie pasujesz na to stanowisko. Pojawia się jednak ważne pytanie: jakie to umiejętności?

1. Komunikatywność to podstawa!

Praca w Call Center, jak wskazuje sama nazwa, wymaga stałego, telefonicznego kontaktu z klientem. Chociażby z tego powodu to zawód nie dla każdego. Trzeba lubić i – co ważne – umieć rozmawiać z ludźmi. Opory przed kontaktem z zupełnie obcą osobą po prostu nie wchodzą w grę.

2. Kreatywność w cenie

Mało kto o tym wie, ale kandydaci, starający się o posadę telemarketera, podczas rozmowy kwalifikacyjnej są wielokrotnie testowani przez rekrutujących. Ci często – w ramach zadania – proszą o zaprezentowanie zalet długopisu i butelki wody. To od nas zależy, jak zareklamujemy z pozoru zwykły produkt. Dlaczego to takie ważne? Odpowiedź jest prosta: dobrze wykonując to zadanie udowadniamy, że jesteśmy kreatywni, co niewątpliwie przyda nam się w pracy telemarketera. W końcu sprzedaż przez telefon to sztuka wyobraźni i budowania w kliencie poczucia potrzeby posiadania danego produktu. Bez kreatywnych rozwiązań próba sprzedaży może zakończyć się fiaskiem.

3. Stres Twoim wrogiem

Wrogiem, z którym podczas zwykłego dnia jakoś będziesz musiał sobie poradzić. W końcu nie każdy klient dzwoni do nas w świetnym humorze i często musimy opanować emocje zarówno nasze jak i naszego rozmówcy. Tu z pewnością przyda się umiejętność aktywnego słuchania, tłumaczenia emocji, a niekiedy również asertywności.

Co, gdy już dojdzie do rozmowy kwalifikacyjnej?

Niewątpliwie to najważniejszy etap w naszej podróży po wymarzone stanowisko. W końcu to podczas spotkania możemy wyeksponować nasze zalety i ostatecznie przekonać do siebie pracodawcę. Jak to zrobić?

1. Pokaż, że jesteś pozytywnie nastawiony do życia!

Uwaga, to nie jest slogan, w które obfituje nie jeden przykład cv. Otóż, to od naszego nastawienia zależy efektywność naszej pracy. Pozytywne myślenie i nastawienie daje pracodawcy mocne podstawy do myślenia, że tacy sami będziemy podczas wykonywania codziennych obowiązków. Jak nie od dziś wiadomo, nastawienie na sukces skutecznie zbliża nas do celu.

2. Oczaruj głosem.

Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, dlaczego. W końcu rozmawiając z klientem przez telefon możemy przekonać go do zakupu: argumentami i … głosem. Odpowiednio zmieniając barwę i dostosowując tempo mówienia do klienta łatwo nawiążemy z nim dobry kontakt i przekonamy do inwestycji. Właśnie z tego powodu podczas rozmowy kwalifikacyjnej panuj nad swoim głosem. Mów wyraźnie, nie przyspieszaj i staraj się…uśmiechać. To może tylko pomóc Ci w zdobyciu nowego zatrudnienia.

3. Pamiętaj o kulturze!

Pracodawcy rekrutujący na stanowisko telemarketera zwracają też uwagę na kulturę osobistą kandydata. W końcu to pracownik mający bezpośredni kontakt z klientem ma ogromny wpływ na postrzeganie marki, a dobry kontakt z potencjalnym klientem zazwyczaj oznacza Twój sukces sprzedażowy.

4. Panuj nad emocjami!

Jedną ze sztuczek, często stosowanych podczas rozmów kwalifikacyjnych jest celowe wyprowadzenie rekrutowanego z równowagi. W jaki sposób? To chociażby kilkukrotne zadawanie tego samego pytania czy budowanie atmosfery napięcia. Kandydatowi może wydawać się, że radzi sobie bardzo źle. Niektórzy wtedy się poddają, ale inni walczą do końca i właśnie wtedy wygrywają, a rozmowa kwalifikacyjna kończy się sukcesem.

5. Bądź sobą.

To rada uniwersalna. Nie próbuj nikogo udawać, bo to zadanie dla aktora. Zachowuj się naturalnie, a przed rozmową spróbuj się odprężyć. W rozładowaniu napięcia i opanowaniu stresu pomogą techniki relaksacyjne. Warto przećwiczyć kilka trików, jak chociażby głębokie oddechy. Wtedy, gdy już rozpoczniemy spotkanie, całkiem naturalnie będziemy mogli zacząć bój o posadę.

[Głosów:1    Średnia:5/5]