Franczyza – gotowa recepta na dobry biznes

0
1611

Czy wiesz co łączy marki takie jak McDonald’s, Lewiatan, Stokrotka czy Intermarché (Grupa Muszkieterów)? Wszystkie aktywnie działają w oparciu o biznesowy model franczyzowy. Pierwsze firmy operujące w tym modelu pojawiają się około lat 90. XX wieku, a już w 2014 roku na polskim rynku pojawiła się tysięczna sieć franczyzowa. Czym jest ten model i co trzeba o nim wiedzieć?

Przede wszystkim, model franczyzowy zakłada istnienie dwóch stron umowy – franczyzodawca i franczyzobiorca. Ta pierwsza strona udziela praw, nakłada pewne obowiązki oraz udostępnia pakiet franczyzowy, natomiast ta druga uzyskuje prawa, przyjmuje obowiązki i korzysta z pakietu. W uproszczeniu możemy powiedzieć, że franczyza to umowa łącząca dwóch niezależnych przedsiębiorców, w których jedna strona umowy uzyskuje pomoc od drugiej, a w zamian prowadzi działalność budującą markę franczyzodawcy. Franczyzy nie należy mylić z franszyzą, która jest terminem ubezpieczeniowym.

Czym charakteryzuje się franczyza

Kluczową kwestią w umowie franczyzowej jest podział obowiązków, praw oraz tzw. pakiet franczyzowy. Popularnym modelem jest ten, gdzie franczyzobiorca zobowiązuje się płacić franczyzodawcy wynagrodzenie, udostępnia swój biznes do kontroli, natomiast na co dzień prowadzi go na własny rachunek. Franczyzobiorca korzysta z pakietu, który zwykle zobowiązuje franczyzodawcę do korzystania z określonych dostawców, zobowiązuje do uczestniczenia w akcjach marketingowych czy promocyjnych, ale także gwarantuje szkolenia wstępne, wsparcie handlowe i techniczne. Innymi słowy, franczyzodawca zapewnia know-how, czyli pewne praktyczne informacje i wskazówki wynikające z doświadczenia, co ułatwia franczyzobiorcy start w biznesie.

Czy warto prowadzić biznes w oparciu o model franczyzowy?

Tak! Franczyza – gotowa recepta na dobry biznes. Otrzymując pakiet wytycznych korzystamy ze sprawdzonych, najlepszych praktyk, co pozwala uniknąć błędów – mogących kosztować nawet cały majątek. Franczyzodawca poprzez zobowiązanie do korzystania ze specyficznych dostawców rozwiązuje problem znalezienia najlepszego partnera i negocjacji biznesowych – wszystko jest przecież zapewnione w ramach pakietu franczyzowego. Co za tym naturalnie idzie, kapitał potrzebny na rozpoczęcie biznesu w modelu franczyzowym jest niższy niż przy pracy na własną rękę.

Franczyza jest naprawdę dobrą i sprawdzoną możliwością otworzenia własnego biznesu. Początkowa pomoc jest nieoceniona dla każdego przedsiębiorcy, a bycie częścią marki silnej na rynku automatycznie poprawia naszą wiarygodność w oczach klientów. A przecież firmy konkurują właśnie o nich!

[Głosów:2    Średnia:3/5]